Deze Grisham stelt teleur.

Peter Marks 08 februari 2024
Het is Mitch McDeere die vanaf de zevenenveertigste verdieping van een torenflat in Manhattan uit het raam in de verte keek. Hij is een hectisch man en partner bij Scully & Pershing, zijnde het beste advocatenkantoor in de wereld met meer dan tweeduizend werknemers. Mitch is getrouwd met Abby en samen hebben zij een tweeling Carter en Clark.

Of Mitch McDeere maar contact wilde opnemen met Luca Sandorini, die een eerste klas advocatenkantoor in Rome had opgebouwd. De opdracht had te maken met Lannak, een Turkse aannemersbedrijf en het Great Man Made River Project in Libië. Dat prestigieuze project was ontsproten uit het brein van dictator kolonel Moammar Qadhafi, de leider van Libië. Het was zijn idee om een rivier in de woestijn te laten vloeien en over die rivier een brug te bouwen. Dat werk werd door het Turkse aannemersbedrijf uitgevoerd. Het was weliswaar een imposant bouwwerk, maar tegelijk nutteloos want de brug leidde nergens naartoe en was daardoor gedoemd om te mislukken. Omdat Moammar Qadhafi achterbleef met betalingen had Lannak een vordering op Libië van vierhonderd miljoen dollar.

Als advocaat van Scully & Pershing werd aan Mitch gevraagd de vordering bij de regering van Libië in te stellen. Luca vroeg Mitch om een gunst door voor te stellen om zijn dochter Giovanna Sandroni naar Libië mee te nemen. Zij was tevens partner bij een in Londen gevestigd kantoor van Scully & Pershing en volgens Luca op de hoogte van de zaak-Lannak.

Mitch die ziek van een visschotel geworden is kan niet deelnemen aan een inspectie van de in de woestijn gebouwde brug. Giovanna daarentegen wel. In een truck met bewapende bewakers werd aan de tocht begonnen. Bij een controlepost werden zij verrast. De oorspronkelijke bewakers van die post waren geliquideerd en hun plaats was ingenomen door terroristische criminelen die Giovannia met de Turkse bewakers en twee Libische medewerkers van Lannak ontvoerden.

Mitch en Abby dachten in New York veilig te zijn. Dat waren ze ook tot Abby bij een bezoek aan haar favoriete koffieshop in Manhattan aangesproken werd door een vrouw gekleed in een hidjab en haar een envelop overhandigde met daarin instructies die zij nauwgezet moest opvolgen. Na lang wachten was dit eindelijk een bericht dat met de ontvoering van Giovanna had te maken. Er werd een deadline als ultimatum genoemd. Het is aan Mitch om honderd miljoen als losgeld bij elkaar te sprokkelen.

HET ULTIMATUM werd geschreven door JOHN GRISHAM en in 2023 uitgegeven bij A.W.Bruna Uitgevers. Het voldeed niet aan mijn verwachting van John Grisham. Natuurlijk is het goed geschreven maar het verhaal is langdurig en daardoor een beetje saai. Het ultimatum doet mij zeker denken aan Advocaat van de duivel. Een boek dat ik met veel plezier heb gelezen en ook de verfilming daarvan heb gezien. Dat was voor mij dé reden om te gaan lezen en werd ik fan van John Grisham.

Meer recensies van Peter Marks