Een fantastisch sprookjesboek!

Pierre MG Peeters 05 januari 2024
Milouska Meulens verzamelt verhalen, sprookjes en vertellingen van over heel de wereld en herwerkte enkele daarvan tot eigentijdse sprookjes.

In haar boek Er was ook eens… zijn slechts zeven wereldsprookjes opgenomen bestemd ‘voor kinderen overal ter wereld, hun ouders, opa’s en oma’s, hun juffen en hun meesters, kortom: voor iedereen die van sprookjes en andere fantasievolle verhalen houdt.’ Met deze quote die vooraan in het boek is opgenomen, is de toon onmiddellijk gezet en weten we dat sprookjes van alle tijden en voor alle leeftijden zijn.

Een voor een zijn de sprookjes in de bundel fantasierijk, tot de verbeelding sprekend en wat opvalt, er zijn geen ridders in deze verhalen en ze spelen zich af in verschillende heel betoverende en magische werelden. Zo is er het verhaal over een prins die ondanks al zijn rijkdom ongelukkig is, maken we kennis met Watramama ‘de moeder aller moeders’, leren we Sedna, een jonge zeegeest, kennen alsook een regenboogslang … en tig andere bijzondere wezens en werelden!

Ik vind dit boek meer dan een sprookjesboek alleen, voor mij zijn er verschillende lagen in de verhalen/vertellingen met meerdere boodschappen tussen de lijnen te lezen. Ik werd als lezer meegenomen op een reis vol avontuur en de verhalen kregen als het ware een diepere betekenis. Gaan deze lagen aan jou voorbij … geen probleem, want de sprookjes an sich zijn ook al het lezen waard waarbij de auteur een heel mooie balans heeft gevonden tussen ‘traditionele’ sprookjes met een eigentijdse originele twist en invalshoek.

Alle verhalen werden opgesmukt met meerdere passende, kleurrijke en tot de verbeelding sprekende illustraties van de hand van Djenné Fila … prachtig gewoon. Deze kunstwerkjes geven een extra dimensie aan het boek.

Wat mij opviel, was de omslagtekening die er als een dik ‘sprookjesboek’ uitziet met een mooie open poort. Elk nieuw verhaal maakt deel uit van dit sprookjesboek, want aan de randen zijn heel goed niet omgeslagen pagina’s waarneembaar. Een heel goede invalshoek lijkt mij.

Milouska Meulens heeft een heel toegankelijke, beeldende, beschrijvende en meeslepende schrijfstijl. Op een eenvoudige manier slaagt zij erin om emoties en gebeurtenissen heel begrijpelijk en vatbaar over te brengen, wat maakt dat dit sprookjesboek geschikt is voor alle leeftijden van 7 tot 99 jaar!

Ze wist mij als lezer volledig in te pakken en wees dus gewaarschuwd: dit sprookjes boek is heel moeilijk weg te leggen! Alle vertellingen zijn mooi gestructureerd, goed opgebouwd met een fijne dosis humor, spanning en emotie.

Er was ook eens... is een prachtig sprookjesboek dat zowel jong als oud zal bekoren.
Milouska Meulens is er wonderwel in geslaagd de magie van het sprookje tot leven te brengen en op te tillen naar een hoger niveau. Dit boek verdient zeker een plek in de boekenkast van elke sprookjesliefhebber en misstaat niet naast de klassieke sprookjesboeken van Grimm, Andersen, Paul Biegel en co.

Voor de mooie fantastische verhalen met een heel aparte insteek, voor de mooie woordspelingen en het fijne taalgebruik waardeer ik dit moderne sprookjesboek graag met vijf sterren.

Meer leuke en interessante recensies zijn te lezen op www.indeboekenkast .com

Meer recensies van Pierre MG Peeters