Een politieke Science Fiction met een gevoelig hart verteld.

Dit is het vierde deel van de Zwijgende Aarde cyclus, bestaande uit J. de Klerk, Revolte, J. Polane, Roest, M. van Ness, Titanium, D. Mathijsen & A. Haen, Tweeleed en J. Klein Haneveld, IJsbrekers.

Arno Verbeek staat voor een moeilijke keuze, Hij ziet zijn moeder achteruitgang als ze jong dementie krijgt. Hij zal dit ook krijgen in de toekomst, maar er is en middel tegen, maar dat maakt hem onpuur. Wil hij zijn puurheid opgeven of juist puur blijven, terwijl hij weet wat zijn toekomst zal worden.

Het schrijversduo Django en Anaïd zet een intrigerend verhaal neer. Ze belichten alle kanten van dit vraagstuk. wat is beter, puur of onpuur. Het ontstaan van Gajes de Kwaker, die streeft naar verzoening tussen puren en onpuren. De regering die iedereen tegenwerkt en aan de andere kant een partij die streeft naar erkenning van de gemodificeerden. Over de keuze die de tweeling Amber en Esmée moeten maken als ze ontdekken dat een van hun gemodificeerd is bij de geboorte. Dit maakt deze roman voor mij heel intrigerend. Het dilemma wat verschillende van de personen hebben als ze geconfronteerd worden door de vroege dementie van hun geliefde familieleden en de drijfveren van verschillende politieke figuren die strijden voor verschillende groepen. Dit maakt deze roman boeiend om te lezen en er zitten verhaallijnen bij die je doen nadenken.

Het vierde deel is wederom anders dan de vorige delen. Dat maakt voor mij de Zwijgende Aarde cyclus een geslaagd project. Elke keer wordt ik verrast door wat de schrijvers neerzetten.

Meer recensies van Princess Marcella