Een wonderlijke combinatie

Hoe kan ik dit boek omschrijven. Ja er is een verhaal over een verlopen bibliothecaris Anton die wonderlijke zaken beleeft als hij de tekeningen archiveert van zijn vriend Maarten de Wolff, Over een rechercheur die onderzoek doet naar de vreemde dood van de onderbuurman van Anton.
Maar het is ook een gedichtenbundel en een opsomming van wonderlijke wezens, een bestiarium, vol illustraties met de wezens die in het boek worden beschreven.

Martijn vertelt een wonderlijk verhaal met een zwartgallig vertellende Anton. Maar toch zit het boek vol humor, niet alleen in het verhaal wat Anton verteld in zijn perspectief, maar ook in verschillende beschrijvingen van de "monsters". Hij wist mij ook op het verkeerde been te zetten met de uitkomst van het verhaal, en dat gebeurt mij niet zoveel meer. Daarnaast zijn de toevoegingen van het bestiarium een plus en geven de gedichten een extra sjeu aan het verhaal. En natuurlijk vergeet de mooie illustraties van Maarten niet. Dit maakt het tot een compleet pakket van ervaringen.

De Wolffs Bestiarium is een boek geworden die iedereen moet lezen of doorbladeren. Het zit vol met geweldige vondsten. Zo ook kan je een stuk lezen in beestjesschrift. Dit boek is een project geworden dat mijn verwachtingen meer dan overtrof. Een mooi boek, niet alleen om te lezen, maar ook om te bekijken en door te snuffelen.

Meer recensies van Princess Marcella