Vechten tegen kanker, een aangrijpend verhaal.

Princess Marcella 27 november 2020
Eva de Jager hoort dat ze uitzaaiingen heeft na het verwaarlozen van een moedervlek met huidkanker erin. Haar vriendin Manon probeert er alles aan om haar te helpen in de wereld van de farmaceutische wereld met hun klinische studies. Ze loopt tegen allerlei obstakels op en het lukt haar niet om Eva te helpen, totdat ze Richard ontmoet, Richard, eens werkend bij een farmaceutisch bedrijf in Oss, maar ontslagen toen een grote gigant het kleine bedrijf overnam en de hele research sloot, maar wel de uitvinder van een veelbelovend medicijn tegen kanker. Zo ontspint een spannende race tegen de tijd. De race om Eva te proberen te redden. Zal het ze lukken....

Joost spint een mooi en aangrijpend verhaal. Over hoe mensen omgaan met als een van hun dierbaren kanker heeft en de radeloosheid als er geen uitzicht is op herstel. Daarnaast weet hij met zijn vlotte pen een spannend slot te schrijven als de race tegen de tijd begint, Hij heeft er een uitgebalanceerde mix van verdriet, moedeloosheid, spanning, avontuur, maar ook liefde en vreugde van gemaakt. Je merkt dat hij zelf in de Farmaceutische wereld werkt, Dit geeft het verhaal een goede geloofwaardige basis.
Wat voor mij een extra dimensie aan het verhaal geeft is dat Joost, net zoals ik, bij Organon heeft gewerkt en toen de research daar werd gesloten doordat Organon werd opgeslokt door een groot farmaceutisch bedrijf, de zelfde gevoelens had dat er veel verloren gegaan is. Hij geeft dit mooi weer in hoe Richard de eerste aankondiging beleefde van de sluiting, hoe hij dan met zijn ziel onder zijn arm rondloopt op de laatste dagen als er veel research wordt vernietigd en hoe hij dan als een van de laatste de deuren sluit van het onderzoekslabs. Dit herkende ik heel erg.

Vechten voor Eva is een sterk verhaal geworden, vooral door het persoonlijke tintje voor mij, dat zeker gelezen mag worden. Een aanrader voor iedereen die eens wil duiken in de wereld achter medicijnen en klinische studies, van hoe het in elkaar steekt. Daarnaast heeft hij dit vervlochten met een aangrijpend verhaal van hoe mensen met de vreselijke ziekte kanker omgaan.

Meer recensies van Princess Marcella