Love it or hate it, I love it!

Priscilla 08 april 2024
In ‘De dijk‘ wordt de familie saga van de Caskey’s voortgezet.

In het eerste deel ‘De overstroming‘ hebben we kennis gemaakt met alle leden van deze bijzondere familie. Ook hebben we gezien dat de vrouwen, als het er op aankomt, het voor het zeggen hebben.

Waar het eerste boek met een ietwat vreemde en interessante twist eindigde, wordt deze twist verder uitgewerkt in dit tweede deel.

Eerlijk is eerlijk, het verhaal en de schrijfstijl moeten je wel liggen.

Ik was bij het eerste boek al direct gefascineerd door de personages en de onderlinge verhoudingen, en ook dit tweede boek stelde mij daarin niet teleur.

Elinor blijft mijn favoriete personage in dit verhaal. Het moge duidelijk zijn dat ze alles behalve menselijk is. Toch blijft zij behoorlijk mysterieus. Ondanks dat we nog weinig weten over waar zij vandaan komt, zien we een interessante ontwikkeling wanneer haar tweede dochter wordt geboren.

Ook Sister stal in dit tweede boek mijn hart. Waar we haar in eerste boek hebben leren kennen als de dochter van Mary-Love die niet of nauwelijks tegen haar moeder in gaat, maakt ze in dit tweede boek een mooie ontwikkeling door. We zien haar opbloeien tot een prachtige jonge vrouw die eindelijk woorden geeft aan wat zij echt wil.

De verhaallijn borduurt uiteraard voort op het eerste boek, wel maken we in dit boek duidelijk grotere tijdsprongen.

Omdat ook dit tweede boek niet veel pagina’s bevat, voelde dit soms een beetje vreemd, maar het klopt wel in het complete verhaal.

Michael McDowell weet in mijn ogen absoluut de juiste onderwerpen en gebeurtenissen in het verhaal te verwerken die de lezer blijven boeien.

Dat hij snel tot de kern komt is wat mij betreft zeker een kracht.

Als lezer zul je soms tussen de regels door moeten lezen om te begrijpen wat Michael wil zeggen. In de weinige woorden schuilt namelijk een groot verhaal.

Deze saga is nog niet ten einde en het einde van ‘De dijk‘ laat mij nu al uit kijken naar het derde boek.

‘Het huis‘ zal in mei verschijnen!

Conclusie
Je houdt hier van of je houdt hier niet van.

Ik was vanaf het eerste boek geïntrigeerd door de bijzondere familie Caskey, het stadje Perdido en met name de verschijning van Elinor.

De tijd waarin het verhaal zich afspeelt vind ik absoluut interessant. Michael McDowell neemt ons naast alle perikelen rondom de personages, ook mee in een tijd van veranderding en modernisering.

De horrorachtige elementen en met name de mystiek rondom Elinor maken dat ik wil blijven lezen.

De onderlinge verhoudingen en dialogen zijn, als je het mij vraagt, fantastisch uitgewerkt en de spanning is duidelijk voelbaar.

Michael McDowell weet ook met ‘De dijk‘ de lezer weer te boeien en ik ben ontzettend benieuwd wat ons nog meer te wachten staat!

Meer recensies van Priscilla