Toffe young adult fantasy!

Priscilla 08 september 2020
Ze is naamloos en ze behoort tot de laagste klassen van de maatschappij. Ze besteelt en bedriegt Wettigen en Edelen om in leven te blijven. Een andere keus is er niet.

Tot de koning van Seriden overlijdt. De persoon die na het overlijden van de koning een kroontatoeage krijgt, is zijn ware opvolger. Dit is alleen voorbestemd voor een persoon wiens naam genoemd is door de koning.

Ondanks dat ze geen naam heeft, verschijnt de kroontatoeage op haar arm en veranderd haar hele leven.

Wettigen en Edelen zijn het erover eens dat iemand die nog minder is dan straatvuil, niet op een troon hoort en zullen er alles aan doen om de Naamloze koningin te ondermijnen.

Is de Naamloze koningin veilig in het paleis en weet ze genoeg bondgenoten te vinden die voor haar vechten? En kan zij als Naamloze koningin veranderingen teweeg brengen in een stad die al jaren op dezelfde wijze geregeerd wordt?

‘De Naamloze koningin‘ is een young adult fantasy van Rebecca McLaughlin. Wat mij betreft een naam die we zullen moeten onthouden.

Het verhaal is geschreven vanuit het Naamloze meisje dat zichzelf de bijnaam Coin heeft gegeven en in het eerste hoofdstuk maken we uitvoerig kennis met haar.

Ze woont in Seriden en is als Naamloze de laagste soort binnen het klasse systeem van de stad. De Naamlozen zijn voornamelijk dieven en oplichters en zonder een naam besta je officieel niet.

Rebecca geeft tijdens het verhaal van Coin en de gebeurtenissen die plaatsvinden, steeds meer informatie over de wereld waarin we ons bevinden. Hierdoor krijg je wat mij betreft een fijne world building door het verhaal heen.

Na het lezen van de samenvatting is al duidelijk dat Coin door vreemd toeval koningin zal worden. Het is dan ook geen verrassing als dit daadwerkelijk gebeurt.

Echter val je vanaf dat moment van de ene in de andere verrassing en bouwt Rebecca een ontzettend gaaf verhaal op waar vele twists in voorkomen!

Het verhaal wordt vanaf het begin goed opgebouwd met voldoende achtergrond informatie. Daarnaast is er een duidelijke kop, romp, staart structuur zichtbaar en het boek heeft een einde dat ruimte laat voor een eventueel vervolg, maar wat ook niet zo hoeft te zijn.

Rebecca heeft een zeer fijne en meeslepende schrijfstijl die je echt meeneemt het verhaal in en verwerkt hier en daar super toffe magische aspecten.

Het plot van dit verhaal vond ik echt geweldig! Ik had een licht onderbuikgevoel maar het wist mij toch enorm te verrassen.

Wat ik persoonlijk heel mooi vond, was de onderliggende boodschap in het verhaal.

De Naamloze koningin ervaart een hoop pijn, verdriet en woede. Maar dat wat je meemaakt in je leven vormt je tot wie je bent. Daarnaast is het de keuze die je maakt waarmee je bepaalt of het een verschil maakt.

Personages
Ook qua personages is Rebecca in dit boek wat mij betreft enorm geslaagd.

Coin, aka de Naamloze koningin, is een gaaf personage dat absoluut niet vlekkeloos is. Haar reputatie als Naamloze maakt het extra interessant en omdat je het verhaal vanuit haar leest, leeft het verhaal ook veel meer.

De ontwikkeling die Coin doormaakt als personage vond ik heel erg mooi om te lezen.

Op het moment dat duidelijk wordt dat zij troonopvolger is, komt zij voor moeilijke keuzes te staan die niet alleen haar eigen leven voorgoed zullen veranderen.

Waar ze eerst alleen voor zichzelf heeft hoeven zorgen, zijn er als koningin nog meer partijen om rekening mee te houden. En het is heerlijk om te zien wat deze verantwoordelijkheden met haar doen als persoon.

Als je altijd alleen bent geweest, is het daarnaast moeilijk te accepteren dat er ineens mensen voor je zijn.

Dat brengt mij meteen bij het personage van haar lijfwacht Glenquartz.

Een heerlijk personage die absoluut van grote toegevoegde waarde is in het verhaal! Hij maakt wat mij betreft het verschil.

Ook vriendin Hat was een heerlijk verfrissend personage. Zij sprankelde en heeft zo haar eigen rol te spelen.

Ditzelfde geldt voor personage Devil, een Naamloze op straat. Ik vind het heel jammer dat haar rol in dit verhaal niet groter was, maar ik was absoluut van haar gecharmeerd.

Conclusie
Rebecca McLaughlin heeft met ‘De Naamloze koningin‘ niet alleen een verhaal geschreven dat qua worldbuilding en plot goed in elkaar zit, maar geeft ook een boodschap mee.

Verandering is altijd mogelijk, zolang je er maar voor durft te vechten.

Het verhaal bevat naast spannende gebeurtenissen ook een hoop leuke momenten waar je om kunt lachen en het totaalplaatje was voor mij dan ook wel echt compleet!

Ik vond de verhaallijn heerlijk en ben nu al heel benieuwd of en waar Rebecca nog meer mee gaat komen!

Meer recensies van Priscilla