Episch!

Priscilla 08 februari 2024
Huis van vuur & schaduw’ gaat verder waar het tweede boek eindigde, en begint ook nog eens met een proloog dat direct je zintuigen weer op scherp zet.

Wie het tweede boek heeft gelezen, weet dat het einde een behoorlijke wending nam zodra de groep die het tegen de Asteri wilde opnemen, hier behoorlijk in faalde.

Bryce belandde in plaats van in de Hell, in een wereld die lezers van ACOTAR direct zullen herkennen. Iets dat mijn hart sneller liet slaan, omdat het mijn favoriete Maas wereld is.

Met Bryce in een andere wereld en haar levensgezel en geliefde broer gevangen in de krochten van het Asteri paleis, is er maar één ding belangrijk. Zo snel mogelijk informatie verzamelen en terugkeren naar huis om de oorlog tegen de Asteri voort te zetten.

Vanaf het begin van ‘Huis van vuur & schaduw’, verdwijnt de lezer direct vol in de actie.

Er is namelijk een behoorlijke klus te klaren en een groot deel daarvan rust op de schouders van Bryce en haar pas net ontdekte krachten.

Evenals in de voorgaande boeken, is ook in dit boek de world building weer tot in de puntjes uitgewerkt.

Sarah J. Maas heeft met Crescent City een geheel nieuwe wereld geschapen en de inmenging van de wereld van ACOTAR is naast fascinerend, ook nog eens geweldig gedaan.

Het verhaal in Crescent City krijgt hiermee een diepere betekenis wanneer we meer leren over de ontstaansgeschiedenis.

Er ontstaat veel meer diepgang en alles heeft een doel. Everything makes sense.

Waar we in het eerste deel werden belaagd met vooral veel world building en we in het tweede boek veel meer te weten kwamen over de onderlinge verhoudingen, is dit derde boek gericht op een zeer belangrijke queeste.

Weten Bryce, Hunt, Ruhn en al hun vrienden het doel te bereiken en Midgard te redden en te verenigen?

Het verhaal is geschreven vanuit meerdere perspectieven. Perspectieven van personages die we in de voorgaande boeken hebben ontmoet en leren kennen.

Hier en daar voelde dit behoorlijk overweldigend, omdat er nogal veel gebeurt. Het laat zien dat het verhaal complex is, maar ook dat een ieder een belangrijke rol te vervullen heeft.

Persoonlijk vond ik het niet alleen fijn om de personages nog beter te leren kennen, ook vond ik het heel erg gaaf om te lezen hoe hun rol een bijdrage levert aan het verloop. Daarnaast ontdekken we nog een aantal gave verrassingen!

Alle personages samen voelen als een sterk front.

Wat betreft Bryce heb ik echter wel een kleine opmerking. Normaliter creëert Sarah J. Maas personages met onvolkomenheden. In dit derde deel voelde Bryce voor mij net iets te perfect aan.

Niet zoveel om mij er aan te storen, maar wel genoeg om op te vallen.

Wat betreft het verhaal, in combinatie met de geweldige personages en alle spannende wendingen en gebeurtenissen, heb ik meerdere malen op het puntje van mijn bank gezeten.

Eerlijk gezegd, heb ik bij verschillende twists in het verhaal, meerdere malen tegen mijn boek zitten roepen. Want het was nogal zenuwslopend.

Zoveel dingen die je de adem benemen en steeds maar weer zorgen dat je niet kunt stoppen met lezen.

De magie van Sarah J. Maas. Alles klopt.

De ontdekkingen die we doen in dit verhaal, de strijd tegen de Asteri. Je kunt niet anders dan je laten meeslepen naar de ontknoping van een ontzettend gaaf uitgedacht goed plot.

Na het dichtslaan van dit boek rest mij echter maar één vraag.

Komt er nog meer? Komt er nog een boek in de Crescent City serie?

Het einde zorgde er in ieder geval voor dat ik het boek met een gerust gevoel kon sluiten.

Conclusie
‘Huis van vuur & schaduw’ was absoluut alles waarop ik hoopte.

Het was één grote magische reis met een epische strijd.

De world building vanaf het eerste boek was al fenomenaal, maar in dit derde boek lijkt het nog meer tot zijn recht te komen. Deze wereld is zo bijzonder en hier en daar zo complex, dat je alles wilt weten en ontdekken.

Alle personages zijn uniek en bijzonder en in dit derde boek werd duidelijk hoe belangrijk de rollen zijn die zij te vervullen hebben.

Het draaide niet alleen meer om Bryce en Hunt. Het verhaal kreeg een veel diepere laag met elk individu.

De queeste in dit verhaal was epic!

Alles bij elkaar was dit boek ontzettend compleet en ik blijf het geweldig vinden hoe Sarah J. Maas telkens weer in staat is om de lezer te boeien met nieuwe avonturen.

Wie open staat voor boodschappen, zal in dit derde boek trouwens merken welke boodschap Sarah J. Maas voor ons heeft met dit verhaal.

Niets is zo belangrijk als eensgezindheid. Een samenleving die bestaat uit verschillende groeperingen, maar die samen alles aankunnen als ze verschillen en geschillen maar opzij weten te zetten.

Dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt, van wie je houdt of hoe je eruit ziet. En dat jouw leven net zo waardevol is als dat van een ander. Dat we allemaal onze eigen rol hebben in het leven.

Dat we allemaal, ieder individu, een aanvulling zijn op deze wereld en dat we er toe doen.

‘Huis van vuur & schaduw’ was wederom een fenomenaal boek vol magie dat je hart sneller laat slaan.

Meer recensies van Priscilla