Dat wat onzichtbaar was is nu zichtbaarder

Priscilla 26 juni 2020
Over dit boekje schreef ik een speciale 'In the spotlight' blog op mijn website www.bookaddict.nl

Toen Emma mij benaderde met de vraag of ik haar verhaal wilde lezen, hoefde ik geen moment te twijfelen.

Haar boek en dus haar verhaal past volledig bij hetgeen dat ik wil meegeven aan de lezers van mijn blog; het bespreekbaar maken van lastige onderwerpen, het verbreken van taboes en datgene zichtbaar maken wat voor zoveel mensen onzichtbaar is.

Emma noemt het de onzichtbare rolstoel. En ik voelde mij meteen met haar verbonden.

In ‘Storm in mijn gedachten’ neemt Emma je mee in het ontstaan van haar mentale ziekte, en hoe zij reageert en omgaat met de gebeurtenissen die haar zijn overkomen.

Bij haar mondt het zich uit in smetvrees en dwanghandelingen.

In haar boek schrijft zij heel open en puur wat dit met haar deed en nog steeds doet. In zestig pagina’s weet zij met haar verhaal de kern te raken van wat het betekent om zo te moeten leven, maar ook dat je het kunt overwinnen.

Vanuit mijzelf, weet ik dat Emma spreekt voor vele vele andere mensen. Niet iedereen ontwikkelt een zelfde manier van bijvoorbeeld smetvrees of dwanghandelingen. Maar een ieder die mentaal gevoelig is, loopt de kans hiermee te maken te krijgen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat heel veel mensen zich zullen herkennen in het verhaal van Emma. Of je nu wel of geen last hebt van het moeten doen van bepaalde handelingen die je dagelijks leven beheersen en je leven tot een hel kunnen maken.

Emma laat in haar boek heel duidelijk zien hoe belangrijk het is om mensen om je heen te hebben die je steunen, maar ook hoe belangrijk professionele begeleiding is en hoe goed dit je kan helpen om zelf de regie over je eigen leven weer op te pakken.

Het belangrijkste hierbij is acceptatie en inzicht. Acceptatie dat er is wat er is en inzicht in waarom je doet wat je doet en waar het vandaan komt. De eerste belangrijke stap op weg naar je herstel.

Ja, ik had na het lezen misschien nog meer willen weten over Emma. Maar niet alles hoeft gedeeld te worden.

Ze heeft zich met haar boek enorm opengesteld en ik ben onwijs trots dat ik dit boek met jullie via deze weg kan en mag delen.

Ik sta achter haar belangrijke boodschap en ik hoop dat het boek voor velen een troost en een bron van kracht mag gaan zijn!

Meer recensies van Priscilla