Cozy kerst feelgood!

Priscilla 14 januari 2022
In ‘The Christmas Bookshop‘ verhuizen we samen met Carmen naar Edinburgh waar zij intrekt bij haar te perfecte zus met haar te perfecte gezin in hun te perfecte huis.

Carmen loopt haar hele leven al de kantjes er vanaf, en wanneer zij wordt ontslagen bij haar huidige baan, omdat de winkel moet sluiten, is er geen enkele andere optie meer dan haar zus te ondersteunen in het huishouden en de baan aan te nemen welke haar zus voor haar geregeld heeft.

Carmen zit helemaal niet te wachten op het verblijf bij haar zus en diens kinderen. En dat haar zus ook nog eens zwanger is van de vierde, maakt het er niet makkelijker op.

Haar nieuwe baan is ook al een ramp, want als assistent van de eigenaar, is het de bedoeling dat de ze boekwinkel van deze beste man zo goed mogelijk de kerstperiode doorhelpt en probeert om winst te maken. Want pas als de winkel winst maakt, kan de winkel in het nieuwe jaar verkocht worden.

Ondanks haar gemopper, pakt Carmen alles toch met beide handen aan en gaat aan de slag.

Langzaam ontdooit ze in het prachtige Edinburgh en verandert ze van een bijna verschrikkelijke Scrooge in iemand die op een positievere manier naar het leven leert kijken.

Zal Carmen haar leven weer op de rit krijgen en zal haar band met haar zus verbeteren?

‘The Christmas Bookshop‘ is absoluut een heerlijke aanvulling op de bestaande boeken van Jenny Colgan.

Het is een hartverwarmend verhaal dat absoluut past bij de kerstperiode en dat zeker zorgt voor uurtjes heerlijk leesplezier.

Het verhaal wordt vertelt vanuit meerdere perspectieven. Maar het perspectief van Carmen komt het meest aan bod.

Eerlijk is eerlijk, ik was in het begin eigenlijk helemaal geen fan van haar en vond haar behoorlijk irritant en erg kortzichtig. Naarmate ik met haar meegroeide in het verhaal en haar beter leerde kennen, merkte ik dat ik haar steeds leuker begon te vinden.

En ik denk dat Jenny Colgan dit precies zo bedoeld heeft. Dit is ook echt de reden dat dit verhaal mij een beetje deed denken aan Scrooge. Aan het einde verwarmt alles je hart!

Wie eerder iets van Jenny Colgan heeft gelezen, weet dat ze een heerlijk vlotte schrijfstijl heeft. Ook in dit boek is dit niet anders en dat maakt dat je letterlijk door het verhaal heen vliegt.

Door de gebeurtenissen in het verhaal is het behoorlijk dynamisch en het draait uiteindelijk niet alleen om Carmen maar ook om het totaalplaatje.

Met haar heerlijke beschrijvende schrijfstijl neemt Jenny ons letterlijk Edinburgh in. En omdat ik daar zelf al eens geweest ben, was het voor mij een feestje van herkenning.

Het plot en het einde zijn misschien weinig verrassend, maar hé het is een feelgood!

Conclusie
Fan van feelgood? Fan van Jenny Colgan? Dan mag je dit boek in ieder geval niet missen!

Persoonlijk vind ik dat het prima na de feestdagen gelezen kan worden, al geeft de kerstsfeer wel een extra touch aan het verhaal natuurlijk!

Het is weer een echt boek van Jenny vol grappige gebeurtenissen maar ook serieuze onderwerpen. Familie, vrienden en natuurlijk de liefde.

Want een feelgood kan nu eenmaal niet zonder mannelijk schoon en soms onmogelijke keuzes.

Aanrader!

Meer recensies van Priscilla