Wederom een pageturner!

Priscilla 16 november 2023
In ‘Verborgen waarheid‘ worden Kim en haar team geconfronteerd met een vermoedelijke zelfmoord van een jong meisje. De setting? Een kostschool voor kinderen van rijke ouders.

Al snel wordt duidelijk dat Kim’s onderbuikgevoel iets heel anders aangeeft. Gelukkig is Kim zo’n rechercheur die haar gevoel volgt en opzoek gaat naar de waarheid.

In deze achtste thriller in de Kim Stone serie ontvouwt er zich een complex verhaal met een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen.

En ondanks dat ten tijde van het verschijnen van het Engelstalige boek de term nog niet hip was (en mogelijk nog niet eens bestond), heeft Angela Marsons behoorlijk wat Dark Academia vibes weten te creëren.

Het verhaal in dit boek speelt zich af op en rond een kostschool en begint met een proloog dat mij de adem benam. We zien Kim namelijk in een zeer kwetsbare positie.

En een kwetsbare Kim is iets dat we niet heel vaak zien. Hierdoor drukt het proloog meteen een ijzingwekkende stempel op het verhaal en zorgt ervoor dat er direct spanning aanwezig is. Spanning die absoluut geen moment verzwakt en aanwezig blijft tot het einde.

Net als de voorgaande delen, lezen we ook dit verhaal vanuit meerdere perspectieven. Ieder perspectief is een belangrijk onderdeel van het totale plaatje. In het geval van ‘Verborgen waarheid‘ voelen alle perspectieven als puzzelstukjes die je samen met Kim en haar team in elkaar aan het passen bent.

We ontdekken bizarre geheimen, intriges en geheime genootschappen op een op het eerste oog normaal ogende kostschool. Een plek waar verleden en heden behoorlijk met elkaar zijn vervlochten.

Het feit dat kinderen in dit verhaal een grote rol spelen, zorgde ervoor dat ik deze thriller behoorlijk intens vond aanvoelen.

De korte hoofdstukken en de gedetailleerde, maar ook vlotte, schrijfstijl maken dat je door dit boek heen vliegt.

Ook als true crime liefhebber werd ik tijdens het lezen van dit verhaal verrast. Angela heeft namelijk een aantal waargebeurde true crime zaken waarin kinderen de hoofdrol spelen benoemd in een dialoog tussen Kim en psychiater Ted.

Alle zaken herkende ik direct en wat mij betreft kwam duidelijk naar voren dat Angela wederom een goed achtergrond onderzoek gedaan heeft naar de psyche van de mens. In dit geval specifiek naar die van kinderen.

Dit maakt ook deze thriller weer geloofwaardig.

Qua personages hebben we Kim en haar team in de voorgaande boeken al behoorlijk goed leren kennen. Vanaf het eerste boek zijn we letterlijk met hen meegegroeid en hebben we al behoorlijk wat met hen meegemaakt.

Toch weet Angela de lezer ook in dit boek weer te verrassen met nieuwe informatie.

In dit boek krijgen we meer te lezen over de achtergrond van Dawson. Iets dat mij persoonlijk enorm raakte en dat wat mij betreft zeker een diepere laag aan zijn personage gaf.

Over het einde van dit boek wil ik eigenlijk niet teveel zeggen. Ik denk dat ‘Verborgen waarheid‘ voor mij de meeste intense Kim Stone was, maar ook de meest traumatiserende.

Ik ben heel benieuwd naar de beweegredenen van Angela in dit specifieke geval.

Dit boek eindigt met een ontroerend epiloog en persoonlijk ben ik hier gezien het einde heel erg blij om.

Het had voor mij een verzachtende werking en ik ben van mening dat lezers van dit boek dit echt kunnen gebruiken.

Conclusie
Als fan van het eerste uur kan ik alleen maar heel hard roepen dat je de boeken in de Kim Stone serie moet gaan lezen als je van spannende thrillers houdt.

Angela is niet alleen een fantastische schrijver, maar ook haar achtergrond onderzoek is altijd tot in de puntjes uitgewerkt.

Ze maakt actuele thema’s bespreekbaar die daarnaast zorgen voor een diepere laag in haar verhalen.

‘Verborgen waarheid‘ is mijn nieuwe favoriet in de serie en dit deel gaat mij absoluut bijblijven. Echt een pageturner!

Ik kijk nu al enorm uit naar het volgende deel. Het negende boek verschijnt in het voorjaar van 2024.

Meer recensies van Priscilla