Verhelderend en interessant debuut

Priscilla 18 juni 2020
Thomas is geboren als meisje maar weet van jongs af aan al dat hij anders is dan andere meisjes. Hij loopt het liefst in jongenskleding rond, doet jongensdingen en wil op zijn vriendje Thomas lijken.

Wanneer hij volwassen is, is het dan ook voor niemand vreemd dat hij een proces doorloopt om zijn vrouwelijke leven te verruilen voor dat van een man en begint hij aan een traject met psychologen. Uiteindelijk is zijn operatie de laatste stap, waar hij met vlag en wimpel voor slaagt.

Op zijn oude werk weten ze dat hij het proces doorlopen heeft en Thomas wil eigenlijk gewoon een hele nieuwe start maken met zijn leven als man en besluit te verhuizen en een andere baan te zoeken.

Waar hij echter ook komt, hij blijft geconfronteerd worden door mensen die absoluut in hokjes blijven denken.

Eerlijk is eerlijk, ik zou dit boek nooit hebben opgepakt als ik niet in de Hebban jury had gezeten. En wat heeft het mij in positieve zin verrast!

Thomas heeft zijn proces heel duidelijk en helder zonder poespas opgeschreven en heeft zich hierbij enorm gericht op de reacties uit de omgeving. Ik vond dit onwijs leuk en interessant om te lezen en heb onwijs veel bewondering voor hoe hij hier mee omgaat.

Zijn schrijfstijl is daarnaast heerlijk en leest vlot weg waardoor je het boek eigenlijk zo uit hebt.

Uit ervaring in mijn naaste omgeving weet ik echter dat dit proces emotioneel en geestelijk ontzettend veel doet met een persoon die de verandering ondergaat.
Naar mijn idee ging Thomas er in dit boek iets te luchtig mee om. Misschien dat hij het werkelijk zo luchtig en gemakkelijk heeft ervaren, dat weet ik natuurlijk niet. Maar voor mijn gevoel was het te luchtig en te summier in dit boek.

Ik had graag nog iets meer over zijn eigen gevoel willen lezen.

Wat mij heel erg in dit boek raakte waren de sessies met lotgenoten na zijn operatie. Ik vond de leider van deze sessies absoluut niet geschikt om zijn werk te doen.

De discussie die enkele collega’s van Thomas hadden over gender neutrale maatregelen vond ik echt bekrompen. Het is absoluut en helaas de realiteit, maar soms zou ik deze mensen wel eens een tik voor hun bolleke willen geven.

Conclusie
Ik vond dit debuut van Thomas interessant, verhelderend en prachtig. Ik heb het met plezier gelezen en het heeft mijn kijk op de wereld weer een beetje extra verbreed.

Daar tegenover staat voor mij echter wel het contrast van de prijs en het aantal pagina’s. Ik blijf mij verbazen hoe een uitgever zoveel voor een boek kan vragen met maar zo weinig pagina’s. Dit maakt het voor kopers niet toegankelijk. En dat vind ik erg jammer, want Thomas heeft een mooie boodschap met zijn verhaal!

Meer recensies van Priscilla