Vol humor en handige tips

Quirine 03 februari 2018
Ik heb dit boek gekocht in een spontane bui - ik had er nog nooit van gehoord, zag het langskomen op Instagram en dacht 'goh, leuk', ging naar Bookdepository en bestelde hem. Ik schaam me een beetje om te moeten toegeven dat dit het eerste boek van Stephen King is dat ik heb gelezen. Ik heb eerder pogingen gewaagd met Carrie en 22-11-1963, maar de eerste pakte me niet en de tweede was zo dik, ik heb ze allebei niet uitgelezen. Deze non-fictie van hem sprak me echter wel aan.

Op de achterkant van het boek staat er 'gedeeltelijk memoir, gedeeltelijk masterclass' en dat is eigenlijk ook precies wat het is (ook al beweert King zelf meerdere keren in het boek dat het niet zijn doel is een memoir te schrijven). Het memoir-gedeelte was voor mij zelfs het leukste en interessantste van het hele boek, wat het wel weer jammer maakte dat het helemaal aan het begin zat. In dit deel lees je over King's jeugd, hoe hij begon met schrijven tot aan de eerste momenten dat hij succesvol werd als schrijver. Iets wat ik dus niet wist maar hier heel goed naar voren kwam is het feit dat Stephen King een geweldig gevoel voor humor heeft: ik moest meerdere keren hardop grinniken (sorry dat ik het woord 'grinniken' hier gebruik, ik vind het ook een vreselijk woord. Maar wat doe je eraan). Daarnaast was het gewoon leuk om te lezen hoe één van de bekendste schrijvers van deze tijd is begonnen. Want het ging dus niet allemaal gelijk van een leien dakje, en ook de grote Stephen King heeft vele afwijzingen gekregen voordat het een keer lukte. Maar je weet tijdens het lezen natuurlijk al dat het een succesverhaal is, en dat het hem uiteindelijk gaat lukken. Heerlijk, zo'n succesverhaal.

Vervolgens gaat de rest van het boek over het schrijfvak, en alles wat erbij komt kijken. Het gaat over de techniek achter het schrijven zelf, de beste situatie om te schrijven, de onderwerpen thema en plot, tot aan: hoe krijg je je werk gepubliceerd? King bespreekt veel en een breed scala aan onderwerpen in relatief weinig pagina's. Ik vond het ontzettend interessant om te lezen, er zaten hele nuttige tips bij en dingen waar ik zelf nog nooit over heb nagedacht. Vooral het gedeelte over editing vond ik interessant: hoe je dus van je eerste draft een tweede en een derde maakt. Het was eigenlijk jammer dat hij het allemaal in zo'n klein boek probeerde te proppen. Het had van mij nog wat uitgebreider gemogen, met nog meer voorbeelden. Daarnaast zat er voor mijn gevoel niet echt een structuur in de onderwerpen die hij bespreekt en de tips die hij geeft - het was wat onoverzichtelijk. Omdat vele mensen dit een 'onmisbaar boek voor alle schrijvers' noemen, verwachtte ik om één of andere reden een gestructureerde opzet met tips die makkelijk terug te vinden waren, meer als een schoolboek. Maar het leest echt als een roman, wat natuurlijk ook weer een voordeel is: het leest lekker en snel weg.

Wat er wel bij gezegd moet worden is dat Stephen King natuurlijk schrijft over wat hij weet, wat hij fijn vind, allemaal gebaseerd op zijn stijl en zijn manier van schrijven. Hij doet net vaak alsof zijn manier de enige is, wat natuurlijk niet zo is. Misschien in zijn genre wel, hij is tenslotte één van de belangrijkste schrijvers in het horror- en thrillergenre, maar zijn tips beslaan niet iedere manier van schrijven. Ondanks dat vond ik het toch een heel nuttig en interessant boek dat lekker wegleest door de afwisselende inhoud en anekdotes over King's persoonlijke leven, en zeker een goede toevoeging voor mensen die ook hun geluk willen proberen in het schrijfvak.

Meer recensies van Quirine