mooi verhaal

Ramonaleest 10 juni 2020
~ Zelfs nu blijft Douwe zwijgen. Fier en ongenaakbaar staat hij in hun midden. De breekbare zelfverzekerdheid van de mannen is markant. Waar zouden ze zijn zonder hun wapens? ~ pagina 11 ~

Je wordt meteen in het verhaal getrokken. Ze komen Douwe halen, zijn hele gezin moet dit toezien en blijft erna achter.

In dit verhaal worden er tijdsprongen gemaakt. Waardoor je de nodige informatie krijgt die ervoor zorgen dat het verhaal compleet is.

De omgeving wordt goed in beeld gebracht. Het huis, de keuken, je waant je in het huis. Heel mooi gedetailleerd, waarvoor ik Karin een compliment wil maken. Vaak als iets heel gedetailleerd beschreven wordt zorgt dit ervoor dat het saai wordt, maar dat is in dit geval totaal niet aan de orde.

~ Twee mensen in één bed: wat ligt daar allemaal tussen? De muren waarbinnen Douwe zijn geheimen bewaart, worden dikker en hoger. ~ pagina 44 ~

Je krijgt ook een blik in het leven van Minnie. Haar leven nu, maar ook het leven dat ze vroeger had voordat ze moeder en huisvrouw werd.
Het gezin maakt barre tijden door tijdens de oorlog. De honger, het slappe aanbod van middelen. En dan vooral de luizen, teisteren het gezin. Ze moeten alles ondergaan.

Ik ben blij dat ik dit boek heb mogen lezen. Ik lees graag boeken waar het thema Tweede Wereldoorlog een rol in speelt. En ik ben er trots op dat deze ook in mijn collectie zit nu.

Meer recensies van Ramonaleest