Een liefde in Auschwitz

Rebekka leest 20 april 2024
‘Een liefde in Auschwitz’ geschreven door Keren Blankfeld is niet enkel een waargebeurd liefdesverhaal tussen Zippi en David maar ook een interessant boek met tal van beschrijvingen over de gruwelijkheden die zich afspeelden achter het prikkeldraad in concentratiekamp Auschwitz.

Eerst krijgen we inzicht hoe het leven van Zippi en David was voordat ze werden gevangengenomen. Verder speelt het verhaal zich af in het kamp zelf en krijgen we door de gedetailleerde schrijfstijl een duidelijk beeld over het kampleven en zijn we getuige hoe de romance tussen Zippi en David is ontstaan.

Bratislava, Slowakije
Als kind was Zippi al heel creatief, speelde mooi mandoline en studeert af als grafisch ontwerper. Haar broer Sam studeert binnenhuisarchitectuur en ook hij is trots op zijn werk. Als niet praktiserende joden zijn ze lid van een zionistische groep maar ruilen hun thuisland niet in voor het beloofde land Palestina.

Buiten hun kleine wereld pakken zich donkere wolken samen door de opkomst van Hitlers naziregime die vrijwel meteen de rassenwetten invoert en Joden boycot. Hun toekomst ziet er opeens heel anders uit.
Door deze nieuwe werkelijkheid zijn Sam en Zippi’s verloofde actief in het verzet. Ze worden gevangen genomen en de verloofde wordt onthoofd. Zippi moet zich aanmelden voor transport waar ze samen met haar vriendin Katya en tal van andere vrouwen als vee opgehokt zitten in wagons richting concentratiekamp Auschwitz…

Sochaczew,Polen
David, de middelste zoon van het gezin Wisnia, is een muzikaal wonder en opera is zijn tweede taal. Hij droomt ervan een beroemd operazanger te worden in Amerika. De Wisnias hebben een goed leven maar toch moeten ze als Joods zijnde altijd op hun hoede zijn. Ze kunnen uitwijken naar Amerika maar vader Wisnia wil blijven omwille van zijn zaak in Warschau.
Daags na Davids bar mitswa valt Hitler Polen binnen met alle gevolgen van dien: Vader Wisnia wordt onteigend van zijn zaak en ze zitten als ratten in de val nu de doorgang naar Amerika is gesloten en de gettomuren worden opgetrokken. David wordt gedeporteerd richting Auschwitz - de rest van zijn familie is uitgemoord…

In deze nieuwe wereld dat Hitler creëert kunnen mensen zoals Zippi, Sam, Katya en David niet ontsnappen aan hun Joodse identiteiten en de gruwelijke consequenties daarvan.

“ De meeste Joden konden nauwelijks geloven dat een beschaafd land als Duitsland in staat was tot zo veel venijn en geweld”.

Auschwitz concentratiekamp
Zippi en Katya worden kaalgeschoren en verliezen hun indentiteit. Ze zijn gevangenen en krijgen een getatoeëerd nummer op hun onderarm. David komt later toe en wordt op dezelfde brutale manier onthaald. Ze zitten samen met duizenden andere gevangenen in veel te kleine vochtige barakken waar het stinkt naar urine en uitwerpselen, krioelt van de luizen en ongedierte en tyfus en andere ziektes heersen. Ze zijn ondervoed, verrichten zware arbeid, worden uitgebuit en gemarteld.
Levende skeletten die trachten te overleven in de meest mensonwaardige omstandigheden vallen bij bosjes ter plekke dood en wie opstandig is of nutteloos blijkt voor de SS krijgt koelbloedig de kogel of wordt vergast. Zippi en David raken zwaar ziek en de gaskamer lonkt naar hen maar gelukkig krijgen ze hulp van vrienden die hen er terug bovenop helpen.

“Overal in het kampcomplex was de stank van verbrande mensenlichamen. Voor de levenden was deze geur een permanente herinnering aan de dood”

Zippi’s vriendin Katya vervult een heel belangrijke rol doorheen het verhaal. Met haar gewiekstheid wist ze zich op te werken en nam ze Zippi meteen mee onder haar hoede. Door hun bevoorrechte positie en hun cruciaal werk in de administratie wisten ze tal van mensen te redden van de dood. Ook David weet zijn weg in Auschwitz te vinden. Met broer Sam houdt Zippi contact via gecodeerde brieven. Hoop doet leven.

David en Zippi hun allereerste ontmoeting bestond uit het uitwisselen van steelse blikken, later volgden briefjes. David had nooit gedacht een relatie te krijgen maar toch was het gebeurd.

De auteur heeft heel veel beroep gedaan op verschillende bronnen en historicus en verweeft veel getuigenissen en foto’s doorheen het verhaal dat ze ons wil vertellen. Ze confronteert ons met getuigenissen over de gruwelijke folteringen en vreselijke experimenten die de SS uitvoerden. Toch wist het ondergrondse verzet van binnenuit er in te slagen succesvolle operaties te verrichten zodat de buitenwereld alert werd hoe sadistisch en gruwelijk het er aan toe ging. Katya, Zippi en David maakten deel uit van dit verzet.

De rest van de geschiedenis kennen we intussen allemaal - er kwam een eind aan deze gruwelijke periode maar we mogen de pogroms en de holocaust nooit vergeten. De epiloog ervaarde ik bijzonder emotioneel want deze bevat veel filosofische vragen - vragen die je doen stilstaan en waarop je geen pasklare antwoorden kan geven. De auteur sluit af met ons toe te lichten hoe Zippi, Sam, Katya en David als overlevenden richting en invulling gaven aan hun leven na Auschwitz.

Dit is een bijzonder aangrijpend en emotioneel verhaal, een echte aanrader voor wie meer wil weten over het kampleven in Auschwitz.

Meer recensies van Rebekka leest