Onverwacht

Reina leest 11 februari 2020
Onverwacht, het debuut van de scenarioschrijvers Jenni Hendriks en Ted Caplan. En onverwacht dat wordt het zeker! Veronica Clarke leeft het perfecte leventje. Ze heeft the looks, the brains en het perfecte vriendje. Ze heeft haar hele toekomst al uitgestippeld. Maar dan gooit een ongeplande zwangerschap roet in het eten. Veronica overweegt een abortus, maar ze wil natuurlijk niet dat haar vriendinnen en laat staan haar ouders achter deze zwangerschap komen. Er is maar één oplossing. In New Mexico, 1600 kilometer verderop, kun je een abortus laten doen zonder toestemming van ouders. Er zit niets anders op, op naar New Mexico. De enige persoon die haar kan helpen is haar ex-BFF Bailey. Zal dit allemaal goed gaan?
Onverwacht is een spannend en humoristisch geschreven verhaal. Doordat de gebeurtenissen zich in een rap tempo opvolgen, leest het verhaal lekker vlot. Ik kon het boek maar moeilijk aan de kant leggen, want ik wilde weten hoe het af zou lopen.
In dit boek komen onder andere thema’s als abortus, vriendschap, religie, relatie tussen kind en ouder, homoseksualiteit en ontwikkelen van een eigen identiteit aan bod. Ik had verwacht dat abortus het overkoepelende thema zou zijn van dit boek. Het gaat wel de hele reis over de abortus, maar dit had van mij nog meer benadrukt mogen worden. Wat ik erg goed vind aan dit boek is dat er geen veroordeling in zit. Je krijgt standpunten van voor- en tegenstanders van het laten doen van een abortus, maar de schrijvers keuren niets goed of af. En steeds als je denkt nu weet ik hoe het verhaal verder zal gaan, dan weten de schrijvers door middel van een nieuwe gebeurtenis daar weer verandering in te brengen.
Een hilarisch boek met daarin veel aandacht voor serieuze maatschappelijke thema’s. Een absolute must read voor tienermeisjes vanaf ongeveer 15 jaar!

Meer recensies van Reina leest