Een prachtig, rakend verhaal, vol emoties en diepgang, wat de lezer herkenning kan bieden.

Renate 09 augustus 2023
‘Dans door het verleden’ is deels autobiografisch., deels fantasie en deels ingegeven door Rina’s gidsen. De ondertitel luidt: ‘Niemand mag het weten, dit is mijn geheim’. Het is deel een van de Rode Draad Trilogie, waarin verteld wordt van Flora, haar relaties, haar zoektocht naar zichzelf en haar groeiende contact met de onzichtbare wereld.

Het verhaal gaat over Mila, een zigeunermeisje, dat opgroeit op in een gezin met weinig liefde, met een geheim wat ze niet delen kan. Haar oma Tsera is waarzegster en de enige die haar echt lijkt te begrijpen. Zij leert haar om te gaan met het leven, zichzelf en haar talenten. Janos is haar beste vriend. Hij speelt gitaar en als zij danst op zijn muziek vergeet ze alles en voelt ze zich vrij.

Al na het lezen van enkele bladzijdes ben je meegenomen, terug in de tijd in de sfeer van Mila’s leven. De toegankelijke schrijfstijl (vergelijkbaar met Nora Roberts) maakt dit boek fijn om te lezen. Omschrijvingen van situaties en hersenspinsels van Mila brengen haar tot leven. Het misbruik wat ze ervaart wordt zo beschreven, dat je de pijn en het verdriet van Mila voelt. Tegelijk is er steeds haar hoop op een beter leven en andere omstandigheden.

Als Mila met haar oma aan het werk is, ontmoet ze haar zielsverwant en ze voelt direct een bijzondere verbinding met hem. Als haar familie voor de zomer de stad weer verlaat, is ze bang hem nooit weer te zien. Deze bijzondere liefdesband blijft terugkomen in het verhaal.
Ook de tijdsgeest speelt een grote rol, als de eerste vrouwen opgepakt worden vanwege ‘hekserij’ wordt Mila gewaarschuwd om voorzichtig te zijn, vanwege haar waarzeg-werk. Zij besluit haar hart te volgen en te blijven doen wat goed voelt. De dreiging neemt toe, als ze ontdekt dat haar oma opgepakt en veroordeeld is.

Tegen het einde van het boek wordt op bijzondere wijze de switch gemaakt naar Flora en de rode draad door haar levens heen. Een omschakeling die maakt dat je heel benieuwd wordt naar het vervolg van dit verhaal…
Als transformatiecoach werkend met reïncarnatie-sessies sprak dit boek me enorm aan. Bovendien werd ik tijdens het lezen ook persoonlijk geraakt en herkende ik de gipsy en heks in mezelf, in dit levensverhaal van Mila. Magisch, hoe een boek zo kan doorwerken!

Renate van der Kwast – coachpraktijk Onyx

Meer recensies van Renate