Fijn boek voor ieder die houdt van een boeiend verteld verhaal en onderliggende diepgang.

Renate 07 november 2023
Rina Stam schreef de Rode Draad trilogie, waarvan 'Duik in het heden' het 2e deel is. Onderaan deze recensie lees je meer over Rina zelf. De trilogie is deels autobiografisch., deels fantasie en deels ingegeven door Rina’s gidsen. De ondertitel van dit boek luidt: ‘Lukt het Flora los te komen van haar ongezonde relaties ?’

In het eerste deel, 'Dans door het verleden' leerden we Flora kennen, die door een reïncarnatie-sessie inzichten heeft gekregen over haar verleden. In dit boek gaat ze aan de gang met haar heden. Ze wil ontdekken wat haar tegenhoudt in het aangaan van een fijne liefdesrelatie. Steeds weer komt ze na haar scheiding mannen tegen waarmee ze een relatie aangaat, maar die houden niet lang stand. Ze geniet van de seks en wil niet alleen zijn, maar ten koste van wat?

Ze onderzoekt haar leven door terug te lezen in oude dagboeken en het bekijken van fotoalbums en is vastbesloten te ontdekken wat het geheim is tot een gezonde verbinding.

‘Ik hoop meer te gaan begrijpen over mijn gedrag in relaties met mannen door op te rakelen wat is geweest. Diep van binnen weet ik de oorzaken wel; maar ik blijf in herhaling gaan. Dat wil ik aanpakken. De rode draad die bij Mila is gesponnen, wil ik doorknippen.’

Als ze denkt een flink eind op weg te zijn en steeds meer ontdekt wie ze werkelijk is en waar haar blokkades vandaan komen, ontmoet ze Diederik, waarmee ze een relatie aangaat.

‘Onderweg naar huis heb ik gemengde gevoelens. Ik voel mij goed bij Diederik, hij is knap, ik kan met hem kletsen, hij is attent én lief en hij heeft mijn verlangen aangewakkerd naar meer.’

Op een vlotte manier met veel zintuigelijke sfeerbeelden wordt vanuit Flora het verhaal verteld. Haar gedachten worden ook weergegeven, waardoor je al snel met haar mee gaat leven. Haar overwegingen, de inzichten die ze krijgt, maar ook haar spirituele ontwikkeling, het maakt steeds weer nieuwsgierig naar haar volgende ontdekkingen over zichzelf. Al lezende wordt de lezer ook aan het denken gezet over zichzelf.

De boodschap van deze trilogie is zichtbaar te maken welke veerkracht een mens bezit. Dat je je trauma’s kunt overwinnen als je op zoek gaat naar waar ze vandaan komen. Je intuïtie is je leidraad voor jouw levensweg, waardoor je gelukkig en meer authentiek zult leven, in vrijheid., zonder de zware ballast van het verleden. Het is Rina gelukt er ook nog eens een fijn leesbaar boek van te maken!

Rina Stam is geboren in Overijssel. Ze werkte er voor de overheid en daarnaast schreef ze onder andere voor een krant en het personeelsblad. Ze had twee ondernemingen: het schrijven van herinnerings- en levensverhaalboeken en een bed en breakfast. Toen haar kinderen de deur uit gingen, verhuisde ze zelf naar Frankrijk. Daar schrijft ze tegenwoordig in alle rust haar boeken en blogs, onder andere over haar spirituele ervaringen. Haar eerste boek, 'Welke dag is het vandaag?' vertelt het verhaal van haar dementerende moeder.

Als transformatiecoach, onder andere werkend met reïncarnatie-sessies, om oorzaken van huidige blokkades in het verleden te kunnen (her-)ontdekken, transformeren en helen, spreekt deze trilogie me enorm aan. Het ont-dekken, verkrijgen van inzichten en daarvoor meer leven vanuit je ware zelf zijn juist de thema’s waar ik mensen in mijn sessies graag mee op weg help.

Renate
www.coachpraktijk-onyx.nl