Renate 22 december 2023
‘Droom naar de toekomst’ is het 3e deel van de Rode Draad trilogie, van Rina Stam. Onderaan deze recensie lees je meer over Rina zelf. De trilogie is deels autobiografisch, deels fantasie en deels ingegeven door Rina’s gidsen. De ondertitel van dit boek luidt: ‘Zwevend in vrede, zag ik mijn geluk.’

In 'Dans door het verleden' ontmoetten we Flora, die via een reïncarnatietherapiesessie, getuige is van het ontstaan van haar trauma als het zigeunermeisje Mila. In ‘Duik in het heden’ ging Flora verder bezig met het ontrafelen van haar relaties met mannen in haar huidige leven, door te duiken in haar oude fotoalbums en dagboeken. Ze omarmt haar kwetsbaarheid en vergaart wijsheid.

Dan begint ‘Droom naar de toekomst’. De rust is weergekeerd in Flora’s leven. Ze woont in Spanje, heeft een aardige vriend vlakbij wonen en ze heeft het kunstschilderen ontdekt. In deze hobby kan ze zich uiten. Ze geniet van het leven en is in haar eentje gelukkig. Dan besluit ze op reis te gaan.

In Marrakech krijgt ze een ernstig ongeluk, wat bepalend is voor haar toekomst. Tijdens haar bijna doodervaring, die prachtig is, leidt Harmen, haar gids haar rond, laat haar dingen zien en geeft uitleg.

‘ “Dit thema is voor meerdere familieleden de rode draad in het leven. Dat klopt toch, Harmen? Daarom is het een familiethema, omdat meerdere mensen in een familie daar mee worstelen.”
“Je hebt het goed begrepen, Flora.” “Dank voor de uitleg. Ik denk dat ik het begrijp . Mijn thema is relaties en mannen. In mijn leven als Mila worstelde ik daar al mee. Het is mijn rode draad en in mijn familie worstelen meer mensen met relaties.” ‘

Nadat ze uit de coma is gekomen houdt ze heimwee naar de ervaring met deze liefdevolle sfeer en de ontmoeting met een man op zielsniveau die ze daarin had. Dolgraag wil ze hem in het echte leven ook ontmoeten. Als ze fysiek weer is hersteld, blijft haar verlangen bestaan naar de liefdevolle ervaring tijdens reis naar ‘de overkant’.
Ze heeft echter geleerd en probeert nu anders met mannen om te gaan. Haar dochter heeft er weinig vertrouwen in, als haar moeder een nieuwe man gaat daten.

‘ “Mam, je bent al jaren alleen en je hebt in Marokko een drama meegemaakt. Ik gun je van harte een lieve man. Gezien jouw smaak in mannen hoop ik dat het deze keer geen man met een issue is. We hebben al zoveel foute figuren gezien: een alcoholist, een seksverslaafde, een neuroot, een narcist, een …. .” ‘

Of deze date uitgroeit tot de fijne relatie die Flora zo wenst, dat lees je zelf maar…
Het einde van het verhaal biedt een onverwachte wending, die wel zeer passend is.

Geschreven in een fijne stijl, waarbij emoties en eerlijkheid een grote rol spelen, is dit een prachtige afsluiter van deze serie. De trilogie illustreert de immense kracht van de mens om trauma's te overwinnen door de oorsprong te begrijpen. Door haar intuïtie te volgen en te groeien in haar contact met de onzichtbare wereld, ontdekt Flora het levenspad dat voor haar klaarligt, waardoor dromen werkelijkheid worden en ze een vrijer, gelukkiger en lichter leven bereikt.

Rina Stam is geboren in Overijssel. Ze werkte er voor de overheid en daarnaast schreef ze onder andere voor een krant en het personeelsblad. Ze had twee ondernemingen: het schrijven van herinnerings- en levensverhaalboeken en een bed en breakfast. Toen haar kinderen de deur uit gingen, verhuisde ze zelf naar Frankrijk. Daar schrijft ze tegenwoordig in alle rust haar boeken en blogs.

Ik las en recenseerde deze boeken met genoegen. Als transformatiecoach, onder andere werkend met reïncarnatie-sessies, om oorzaken van huidige blokkades in het verleden te kunnen doorgronden, transformeren en helen, spreekt deze trilogie me enorm aan. Het ont-dekken, verkrijgen van inzichten en daarvoor meer leven vanuit je ware zelf zijn juist de thema’s waar ik mensen in mijn sessies graag mee op weg help.

Renate
www.coachpraktijk-onyx.nl