Een boek wat de lezer op meerdere lagen in beroering brengt!

Renate 14 mei 2022
Jules Hoenderop (1973) werd op een morgen wakker met het idee voor dit boek in zijn hoofd. Hij schreef eerder columns over zijn vak (strategie consultant in de gezondheidszorg). Na het volgen van enkele schrijftrainingen vertrouwde hij Joy aan het papier toe. Jules groeide op in Nijmegen en woont tegenwoordig in Flevoland, met zijn gezin. Naast werken, schrijven, lezen en kickboksen is hij graag samen met mensen die hij liefheeft.
Sommige elementen uit dit boek zijn autobiografisch, andere ontstaan uit de verbeeldingskracht van de schrijver. De helft van de royalty’s voor Joy gaat naar de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Deze vereniging zet zich in voor het welzijn van iedereen die gebonden is aan een glutenvrij dieet. Coeliakie speelt een rol in de roman en in het gezin van de schrijver.
Het verhaal van Joy wordt verteld door Frank, een nuchtere begin dertiger, die met zijn vrouw Susan op reis gaat naar Italië. Ze staan heel verschillend in het leven, een thema wat steeds terugkomt in alle gebeurtenissen die ze meemaken. Susan verdiept zich meer in spirituele zaken, weet dat er meer is tussen hemel en aarde en heeft bijvoorbeeld een reïncarnatiesessie meegemaakt voor haar vliegangst. Ze probeert Frank te overtuigen van haar zienswijze.

‘Nou, dat is het therapeutische effect ervan. Je verwerkt dan wat je in een ander leven hebt meegemaakt en begrijpt waar je huidige angst vandaan komt.’ Ze kijkt me aan of ik nog luister. ‘Mijn onderbewustzijn was nog altijd in de angst om het vergaan van dat voorbije leven gebleven, Snap je?’ Ik geef een knikje. ‘Dat doorzien is feitelijk het loslaten, waardoor de angst onmiddellijk verdwijnt.’
De reis verloopt anders dan gepland. Als Frank graag foto’s van Susan wil maken in een afgelegen, leegstaande villa, vindt daar een bijzondere ontmoeting plaats. Een gezelschap lijkt daar bezig met een ritueel, waarbij ze geen pottenkijkers willen. Ze worden de villa uitgewerkt, maar krijgen wel een uitnodiging van een van de groepsleden. Vanaf dan speelt ook de spanning een rol in het verhaal.
Jules schrijft heel beeldend, waardoor je het gevoel hebt mee te reizen naar Italië. Je kunt zo genieten van de sfeer en locaties daar, mede door de achtergrondinformatie, over sommige plekken. Ook de gedachten van de hoofdpersonen worden uitgebreid beschreven, waardoor je Frank en Susan goed leert kennen. Je voelt hun liefde, maar ook hun worsteling om elkaar te bereiken. Je wordt hierdoor ook uitgenodigd om je eigen bewustzijn te vergroten en stil te staan bij wat je zelf van deze levensthema’s vindt.

Het geruststellende geluid van mijn eigen ademhaling overstemt de stilte. Ik raak in een soort trance. De berg ontwaakt onder de eerste zonnestralen. Een nieuwe dag is definitief ingetreden. Opeens vallen mij de bloeiende bloemen in het gras op. Af en toe zie ik een spinnetje over het pad wegschieten, op de vlucht voor mijn lompe wandelschoenen. Het dal kleurt groen.
Hun avontuur brengt hen in nauw contact met het gezelschap uit de villa. Een contact wat spanningen tussen hen oproept, maar hen ook nader tot elkaar brengt. Frank en Susan leren hoe ze op een andere manier met elkaar kunnen verbinden.

‘In de volgende fase gaan we ademhalen. Vergelijk de adem met het touw van een vlieger en de vlieger met de geest. Hoe langer het touw, hoe rustiger de vlieger. Als je werkt met de adem, dan kun je de vlieger- je geest dus- beïnvloeden. Je kunt je geest niet rustig maken door ertegen te praten, als porberen de meeste mensen dat wel. Je kunt je gedachten niet managen met nog meer gedachten. Speelt in plaats daarvan met je touw, gebruik je adem, het verhoogt je lichaamsbewustzijn.’
Als jaren later Susan alleen naar Italië gaat, ervaart Frank twijfels. Rond hun relatie, maar ook angstbeelden rond zijn vrouw. Is zij wel wie ze zegt te zijn? Is ze hem wel trouw? Wat wil die geheimzinnige Italiaan nu echt van haar en is die wel te vertrouwen?
Joy is een bijzonder boek. Een verhaal vol bewustzijns-ontwikkeling, met veel achtergrondinformatie over thema’s rond leven en dood, dat de lezer meeneemt in de bewustzijns-groei. Het leest ook als een psychologische roman over de liefde, diepgaand en vol uitgeschreven twijfels en gedachtegangen van de hoofdpersonen. Met een vleugje van een reisverhaal met prachtige sfeerbeelden van verschillende locaties in Italië. Dit alles in de vorm van een triller, vol spanning en met verrassende wendingen, die beeldend beschreven zijn.

Heel bijzonder dat dit boek op mijn pad kwam! Net gestart met mijn coachpraktijk, waarin ik graag met mensen een eindje mee loop op hun bewustzijnsweg, herken ik veel thema’s in dit boek. Ik vind dat Jules op een mooie manier uitleg geeft over spirituele zaken en juist door de twijfels van Frank mee te nemen in het verhaal, maakt hij helder hoe tegen dingen aan gekeken kan worden. Hij probeert de lezer niet te overtuigen, maar geeft mogelijkheden aan.
De beschrijvingen rond reïncarnatie-sessies herken in uit mijn eigen werk en vind ik zeer adequaat! Aanrader om te lezen als je hier meer over wilt weten. Of als je bijvoorbeeld iemand anders hier meer informatie over wilt geven, in een andere vorm dan puur informatie-overdracht. Door dit in een spannend en rakend verhaal te plaatsen, leest het vlot weg.

Meer recensies van Renate