Amor Fati: Respect voor Marieke die in dit boek laat zien dat ze haar leven vol omarmt met alles wat er op haar pad komt en hiermee anderen inspireert dit ook te doen.

Renate 03 januari 2022
Recensie van een indringend boek met een aangrijpend verhaal: 'De kankermoeder van Marieke van Hoof.'

Marieke van Hoof (1975) krijgt in juli 2020 de diagnose borstkanker. Ze blogt open en eerlijk over het traject wat ze ingaat. Op veler verzoek heeft ze de blogs omgezet naar dit boek, De kankermoeder. De opbrengst van het boek wordt besteed aan goede doelen rond kanker. Het boek is te bestellen via de gelijknamige website: www.dekankermoeder.nl.

De ondertitel van dit aangrijpende boek luidt: Autobiografische inspiratie over Amor Fati; het omarmen van je lot en daarmee je leven. In de ik-vorm beschrijft Marieke wat haar overkomt en hoe zij en haar gezin hiermee om gaan. Na een paar bladzijdes leef je mee met haar, gedurende deze tijd met de behandelingen die ze moet ondergaan, mede vanwege allerlei onverwachte complicaties. Ongelooflijk moedig hoe ze haar weg hierin zoekt. Elke tegenslag aanvaardt ze als passend bij haar lot en steeds weer gaat ze op zoek naar de boodschap erachter. Ze ervaart hierbij veel steun van mensen om haar heen. Doordat ze het eerlijk verwoordt, maar ook de humor regelmatig in haar boek laat terugkeren, is het een optimistisch boek geworden.

'Het raakt me en ik besef dat ik de afgelopen jaren zeker wel dromen heb gerealiseerd, maar dat ik voor de toekomst geen dromen of doelen heb. Hoe kan iemand voor het leven kiezen, als die geen plannen voor het leven heeft?'

De gewone teksten in het boek worden afgewisseld met eigen gedichten, foto’s en facebook-stukjes. Dit maakt het tot een intiem kijkje in Mariekes leven. Je leest hoe Marieke groeit en steviger in het leven komt te staan, ook als de tegenslagen zich opstapelen. Als ze bv een scan moet ondergaan op het moment dat haar gezin haar verjaardag zou komen vieren, reageert ze als volgt:

‘Nou, dan heeft die scan mooi pech, want dan kan ik niet en ga ik niet!’ ’Kan uw familie niet wat later komen?’ ’Nee, dat kunnen ze niet en ik ben hier volgende week ook nog, dus die scan, die wacht maar even!’

In september 2021 blikt ze terug na haar 112e bezoek aan het ziekenhuis; ze geeft aan dat Amor Fati haar heeft geholpen, om vertrouwen in de helende werking van haar lichaam te hebben, nu de kankertrein tijdelijk of voorgoed is gestopt. Ze voelt weer eigenaarschap en maakt van daaruit keuzes, hoe ze leeft en het leven beleeft.

Inderdaad een ‘inspilerend boek’, zoals ze zelf schrijft, de lezer wordt geraakt, geïnspireerd en kan er wat van leren.

Ik geef dit boek ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️!

Meer recensies van Renate