Zoektocht

Renate 29 maart 2020
Samen met de leesclub van Hebban ben ik het boek " de Sekte" van Karin Hallenberg en Dimitri van Hove gaan lezen. Voor mij onbekende schrijvers dus bij voorbaat al een leuk avontuur. Mijn voornemen voor 2020 was om meer boeken van Nederlandstalige schrijvers te lezen, dus kom maar op. De sekte verteld het verhaal van Jeroen, alleenstaande vader van een ernstig ziek kind, en van Amber een jonge vrouw die net 18 is geworden en haar leven tot nu heeft doorgebracht in tehuizen en pleeggezinnen. Jeroen en Amber kennen elkaar niet, maar dat veranderd in de loop van het verhaal. De derde hoofdpersoon is Effraim of Vader, leider van de Sekte van het Licht. Als lezer leef je mee met de strijd van Jeroen; wanhopig op zoek naar financiële middelen om een levensreddende operatie voor zijn dochter te bekostigen in Amerika en de strijd van Amber die zoekt naar de warmte van ergens bijhoren. Beide worden op hun eigen manier slachtoffer van Vader. Meteen vanaf het begin van het verhaal komen er gevoelens van woede en walging bij me op als je leest waar deze man, in eerste instantie samen met zijn vrouw Engelien toe in staat is. Hij voelt zich superieur, vergelijkt zichzelf en zijn volgelingen met de Romeinen aan het begin van onze jaartelling, is seksverslaafd en probeert over de ruggen van anderen stinkend rijk te worden. Het verhaal wordt ons verteld in kleine hoofdstukken elke keer verteld vanuit 1 van de 3 hoofdrolspelers. Naar het einde van het verhaal escaleert de situatie compleet. Twee van de drie komen als winnaar uit de bus, maar of je echt van winnaars kunt spreken is voor mij de grote vraag. Meer wil ik van het verhaal niet prijsgeven. Je moet het boek gewoon zelf gaan lezen. Want ondanks dat ik het boek geen maximaal aantal sterren geef is het zeker de moeite waard om te lezen. Wat mij betreft hadden de karakters meer mogen worden uitgediept. Gevoelens, ervaringen en emoties blijven vlak en soms vaag en daardoor voor mij niet altijd begrijpelijk . Door de korte hoofdstukken bleef de vaart goed in het verhaal, maar echt spannend werd het voor mij nooit. Waar dit aan ligt: het kan zijn dat ik door de huidige coronaviris gewoon teveel met andere dingen bezig was. Ik sluit af met complimenten naar de schrijvers. Als er een nieuw boek komt ga ik die zeker lezen!

Meer recensies van Renate