Een warme zomer

Renate 24 mei 2021
Wolfzomer
Vol enthousiasme ben ik begonnen met het boek wat ik dankzij de uitgeverij Cargo al voor de verschijningsdatum mocht lezen . De schrijver is de bedenker van The Bridge en Marcella, dus dat beloofd wat! Het boek is geschreven in korte hoofdstukken, een manier van schrijven die ik altijd heel prettig vind. Maar in het geval van de Wolfzomer was dit vooral in het begin een hindernis. In elk hoofdstuk komen er nieuwe personages en beschrijvingen met verwijzingen naar het verleden etc. Ik moest heel erg wennen aan deze overvloed aan informatie. Pas halverwege het boek vielen dingen op hun plek. Er zijn zogezegd een aantal hoofdpersonen maar de belangrijkste hoofdpersoon is Hannah. Ze is politieagent in een kleine stad Haparanda in Zweden tegen de grens van Finland. Iedereen kent iedereen en er gebeurt eigenlijk nooit iets. Totdat er in het bos vlakbij Haparanda een dode man wordt gevonden. In eerste instantie lijkt de man door wolven te zijn gedood, maar als er niet ver van het lichaam ook een dode wolf met haar jong worden gevonden lijkt er een andere doodsoorzaak te zijn. Hannah en haar collega's onderleiding van hoofdagent Gordon onderzoeken de moord.Gedropte auto's, grote sommen geld, een grote voorraad drugs, nog meer doden en een huurmoordenaar bezorgen het team heel veel kopzorgen en het is duidelijk dat ze dit niet meer alleen aan kunnen. Ze krijgen hulp van collega's van verschillende teams uit Zweden en Finland. Ondertussen probeert Hannah er achter te komen wat er aan de hand is met haar echtgenoot Thomas. De schrijver geeft over Hannah meer prijs dan over alle andere hoofdpersonen.Hannah en Thomas zijn al jaren getrouwd en hebben 2 kinderen die niet meer thuis wonen. Later is er zelfs sprake van een derde kind. Hannah is een vijftiger, die midden in de overgang zit, compleet met opvliegers. Ze voelt zich afgewezen door haar echtgenoot, heeft het gevoel dat haar kinderen veel meer van hun vader houden dan van haar, en zoekt troost bij haar leidinggevende Gordon. In de loop van het verhaal blijkt dat Thomas al tijden een groot geheim met zich meedraagt. Een geheim met hele grote gevolgen voor hem en zijn gezin.
In de loop van boek begon het verhaal me steeds meer te boeien. Maar het is geen boek wat makkelijk te volgen is, met al die personages en zelfs de stad Haparanda die haar verhaal aan ons wil vertellen. Aan het einde van het boek blijven er veel vragen liggen. Het verhaal is nog niet klaar! Hopelijk komt er een vervolg, wat ik ondanks het moeizame begin zeker zal gaan lezen.

Meer recensies van Renate