Op zoek naar antwoorden

Renate 25 januari 2020
Het bloemenmeisje, niet direct een naam waarbij je denkt aan een thriller en geschreven door een voor mij tot dan onbekende schrijfster. De korte omschrijving van de inhoud maakte mij nieuwsgierig dus heb ik mij aangemeld voor de leesclub. En daar heb ik echt geen moment spijt van gehad. Wat een prachtig boek. Spannend en op sommige momenten aangrijpend en confronterend. Nina Fleuri groeit op bij haar moeder die in totale afzondering in de Franse Pyreneeën woont. Ze ontmoet geen andere mensen, gaat niet naar school en kan niet lezen en schrijven. Op een dag wordt Nina gevonden door de Franse politie met naast haar het
lichaam van haar vermoorde moeder. Niemand weet wat er zich heeft afgespeeld daar boven in de bergen. Ook Nina niet. Dertig jaar later is de moord nog steeds niet opgelost. Nina heeft zich ontwikkeld tot een intelligente vrouw, met een eigen bedrijf. Ze ontwikkeld medicijnen op basis van kruiden en heeft een bijzonder ontwikkeld reukvermogen. Ze is haar hele leven een eenling gebleven. Op een dag veranderd alles. Thea loopt haar leven binnen. Haar tweelingzus. Een kopie van haar zelf. Qua uiterlijk dan, want Thea is op een andere plek, in een ander land in een ander gezin opgegroeid. Met de komst van Thea komen de vragen, waarom zijn de zusjes niet samen opgegroeid? Waarom waren ze niet op de hoogte van elkaars bestaan. Waarom hebben hun ouders besloten de meisjes van elkaar gescheiden...etc....etc. Ze besluiten samen op zoek te gaan om antwoord te krijgen op hun vragen. En dan verdwijnt Thea net zo snel als ze gekomen is. Spoorloos. Nina gaat op zoek; op zoek naar haar zus en op zoek naar antwoorden. Een zoektocht die niet zonder gevaar blijkt te zijn en die eigenlijk steeds meer vragen oproept.
Anya Niewierra heeft een boek geschreven wat mij vanaf het begin boeit en niet meer los laat. Het is spannend, het ontroerd en laat me zelfs nadat ik het heb uitgelezen niet los. Hoe komen mensen tot hun daden en wat bezield mensen bij het maken van keuzes. Een aanrader en voor mij absoluut 5 sterren waard!!!

Meer recensies van Renate