Thrillerschrijver schrijft roman.

Renate 14 december 2021
Nele Neuhaus neemt ons mee naar het Amerika van de jaren 90. Sheridan Grant is een 16 jarig meisje wat opgroeit bij haar adoptieouders en broers op een boerderij in Nebraska. Met haar adoptievader heeft ze een goede band. Al vanaf het begin wordt duidelijk dat haar adoptiemoeder Sheridan haat. Het waarom wordt in de loop van het verhaal steeds duidelijker. Sheridan is intelligent, verslind boeken en is enorm muzikaal. Allemaal talenten waarmee ze in het gezin waar ze opgroeit niet echt uit de voeten kan. Het leven op de boerderij is hard en eentonig. Sheridan voelt zich een buitenbeentje. Ze doet er van alles aan om te ontsnappen aan het strenge regime van haar moeder, maar deze weet elke keer weer een manier te verzinnen om Sheridan te dwarsbomen. Aanvankelijk voelt Sheridan zich gesteund door haar vader, maar hij trekt zich steeds verder terug uit het leven op de boerderij en is soms weken lang afwezig Sheridan gaat op zoek naar afkomst. Stukje bij beetje ontdekt ze meer. Ze wordt verliefd maar ook in de liefde wordt ze teleurgesteld.
Uiteindelijk ontdekt Sheridan de waarheid over haar afkomst. Dit heeft hele grote gevolgen voor het hele gezin.

Het verhaal van Sheridan is een verhaal over liefde, vertrouwen, haat en jaloezie. Ik ken Nele Neuhaus alleen als thriller schrijfster. Het was echt even wennen om nu een roman van haar hand te lezen. Het is echter een roman waarin wel veel misdadig gedrag voor komt. In het begin komen er heel veel personages en namen voor. Lastig om te onthouden wie dan ook weer wie is in het verhaal.Daar komt dan ook nog bij dat Nele Neuhaus er voor heeft gekozen om het boek in de ik-vorm te schrijven. Daardoor worden de karakters van het grote aantal personages ook niet echt uitgediept. Je krijgt alleen een beeld van deze mensen zoals Sheridan ze ziet, en dat is wat mij betreft een minpunt.Ik heb het boek met veel plezier gelezen. Het boek heeft een heel open einde.Ik ben erg benieuwd naar hoe het leven van Sheridan verder verloopt. Ik heb begrepen dat Nele Neuhaus al een vervolg heeft geschreven. Hopelijk komt hier ook een Nederlandse vertaling van. Want ondanks dat ik het boek niet echt een topper vind, ben ik erg benieuwd naar het vervolg. Ik ben weg van de thrillers van Nele Neuhaus, en omdat ik misschien andere verwachtingen had krijgt het boek van mij 3 sterren. Het was een lekker doorleesboek maar geen moment zo spannend dat ik het niet weg kon leggen. De thrillers van Nele zorgen soms voor hele korte nachtjes, de zomer voorbij geeft een paar lekkere ontspannen leesuurtjes en dat is ook prima.

Meer recensies van Renate