Hoe veilig is een beveiligingsbedrijf?

Ria vanB 29 februari 2020
Het boek gaat over een jongeman, Tim Turner, die tegen zijn verwachting in een baan aangeboden krijgt bij een groot bedrijf. Wanneer hij daar werkt, komt hij erachter dat dit misschien toch niet zo geweldig is, als hij eerst dacht. Mede door een man die zich De Vriend noemt en hem informatie geeft over schimmige zaken.

Toen ik het plot las, deed dat me denken aan The Firm van John Grisham. Omdat ik daar alleen de film van gezien heb, was ik niet echt bang voor een zelfde verhaal, omdat film en boek toch vaak verschillen. En dit boek neemt een hele andere wending. Wat wel hetzelfde is, zijn de ontmoetingen met onbekenden op bankjes in het park.

De opbouw van de spanning in het verhaal is goed. De proloog geeft al wat weg van gebeurtenissen verderop in het boek. Dan is er de kennismaking met Tim in Den Haag, een vrolijke ontspannen jongeman, die werkt in de horeca en daar een meisje ontmoet. Hieruit volgt het verhaal over hoe Tim eigenlijk in Den Haag terecht kwam en wie hij is. Uiteindelijk komen verschillende verhalen samen.
Voor mij was het moeilijk om het boek tussendoor weg te leggen. Er was geen moment dat ik er wel even genoeg van had en wat anders wilde gaan doen. De vaart blijft zeker in het verhaal zitten. Je wilt weten of je vermoedens kloppen en wat echt is en wat niet. Welke mensen zijn er nog te vertrouwen?

Het boek werpt ook een angstig nieuw licht op de digitalisering van ons leven, en de mensen die zeggen dat ze je privacy beschermen.

Al met al zal ik graag nog eens wat van deze schrijver lezen.

Meer recensies van Ria vanB