Complotomdenken

Ria vanB 18 december 2021
In Nevenschade van Jens Vern kreeg de regering een virus wél onder controle, maar tegen welke prijs?

Arts Mark van Dinter, onderzoeksjournalist Matthew Dawson en vertaalster Sarah van der Horst komen er alle drie achter, dat er rond het virus en de bestrijding enkele opvallende feiten zijn verzwegen. Ook vallen er in bepaalde kringen toch wel veel doden ineens.

Ieder van hen doet hier onderzoek naar en komen tot een angstige conclusie

Vern neemt in Nevenschade de handschoen op en werkt een mogelijke complottheorie rondom een pandemie uit tot de thriller die dat zou zijn. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven, vanuit een 'badguy' en vanuit de mensen die het complot langzamerhand ontrafelen.

Het boek zit vol met techniek en waarschuwingen over hoe makkelijk we te hacken zijn met ons achteloos gebruik van allerlei programma's via internet. Hoeveel daarvan kan echt en waar wordt er iets te makkelijk ingebroken in computers en e-mails? Ik weet het niet.

Het verhaal heeft vaart. Levens van diverse personages zijn op verschillende wijze met elkaar verweven. De spanning bouwt zich langzaam maar zeker op. Wie is die mysterieuze figuur die we volgen? Is het een bekende? Of toch niet. En waarom volgt deze man onze hoofdrolspelers?

Om een antwoord op deze vragen te krijgen, zal je het boek zelf moeten lezen en ik hoop met net zoveel plezier als ik!

Meer recensies van Ria vanB