Stel je wordt wakker in de ruimte en je weet niet waarom je daar bent

Ria vanB 08 juni 2021
In Project Hail Mary wordt een astronaut wakker in een ruimteschip. Hij weet niet wie hij is en waarom hij in dat ruimteschip zit. Naast hem ziet hij twee dode reisgenoten. Computerarmen verzorgen hem en door hen komt hij er langzamerhand achter wie hij is en wat hij moet doen.
In het boek lees je mee met de gedachtes van Riley Grace, de astronaut in kwestie. Steeds als hij zich wat herinnert, lees je die herinnering mee.

Net als in The Martian, een ander boek van de schrijver Andy Weir, komen veel technische termen langs, ik ga er maar vanuit dat dat allemaal klopt. Meestal lees ik hier snel overheen. Dat kan ook vrij makkelijk. Maar ook net als in The Martian leest het boek heel fijn. De gedachten van Grace zijn vaak humoristisch en cynisch. Ik heb diverse keren hardop gelachen. Maar ook andere emoties komen langs.

Tijdens zijn missie krijgt Grace hulp uit onverwachte hoek. De vorm van deze hulp en de interactie tussen hen beide getuigd van een speelse fantasie. Net als overigens de reden, waarom Grace op deze missie is gestuurd.

Na het lezen van The Martian en Project Hail Mary ben ik fan van de schrijfwijze van Andy Weir en zijn manier van vertellen. Dit boek behoort in elk geval tot mijn favoriete boeken.

Meer recensies van Ria vanB