Een wervelwind van gebeurtenissen en gevoelens

Ria vanB 16 januari 2021
De onbekende terrorist gaat over de Pop, een paaldanseres, die op een dag aangezien wordt voor een terrorist.

Toen ik de achterflap gelezen had, was ik er vanuit gegaan, raar genoeg, dat het boek zou beginnen met een vrouw, die al tandenpoetsend haar woonkamer inloopt, waar de tv aanstaat en ze zichzelf ziet geportretteerd als terrorist. Zo gaat het dus niet. Het boek begint met het leven van de Pop, haar werk, haar dromen en haar vriendin. Daarbij een stukje verleden. Het verhaal wordt snel verteld, waardoor je als in een draaikolk meegezogen wordt in gebeurtenissen en emoties.

Naast de Pop maak je kennis met een aantal andere personen, die het leven van de Pop raken en soms beïnvloeden.

Dit is geen gewone thriller. Er is geen moord waarbij de politie op onderzoek uitgaat en aanwijzingen vindt en met deze puzzelstukjes het verhaal in elkaar plakt. Er is een journalist, die het verhaal over de onbekende terrorist in elkaar draait.

Ondertussen volg je de Pop in haar stroomversnelling en net als zij vraag je je af waar het gaat eindigen. Stukje bij beetje wordt er ook meer over haar verleden onthuld, waardoor je beter begrijpt waarom ze is waar ze is.
Op het laatst is het verhaal en wervelwind van Pops gedachten en gevoelens, die naar de ontknoping leiden.

De schrijver laat zien hoe mensen met macht hun eigen waarheid kunnen fabriceren, wat in de huidige tijd van 'fake news' zou passen. Zoals mijn beschrijving laat zien, ziet er nogal wat snelheid in het verhaal, terwijl het leven van Pop zelf in feite stilstaat.

Meer recensies van Ria vanB