Boeiend boek met verontrustende feiten

Ria vanB 07 juni 2020
Het is twaalf minuten donker. Overal. En terwijl diverse wereldleiders en wetenschappers dit tot zich laten doordringen en fanatiek naar oorzaak en oplossing zoeken, wordt het alweer licht. Hoe kwam dit? De wereldleiders gaan door met het zoeken naar oorzaken, die vooral liggen bij hun gedoodverfde vijanden, wetenschappers zoeken elkaar op. Ondertussen staat er op een schoolplein in Christchurch Nieuw Zeeland een onbekende man. Hij komt uit het niets, zo lijkt het. Heeft geen bagage, geen bezittingen dan wat hij aan heeft. Lerares Sophie besluit hem onderdak te geven. Kinderen zijn gelijk gek op hem en komen naar hem toe. Hoe hij heet? “Zeg maar Joe”
Toevallig zijn in de buurt van Christchurch twaalf mensen bijeen, die een manier zoeken om de wereld ervan te doordringen dat er zaken moeten veranderen. De aarde staat op de rand van een afgrond, er moet nu wat gebeuren, anders is het te laat. In elk geval voor een groot deel van de mensheid. Hun deskundigheid en karakters wordt snel beschreven, maar de mensen en hun karakters worden verder niet echt uitgediept.
Sophie geeft les aan de zoon van de leidster van deze groep, en zo komt Joe met en in aanraking. Hij wil hetzelfde als zij willen, daarvoor is hij gekomen. Terwijl hij met de deskundigen op divers vlak praat, wijst hij hen er fijntjes op, dat zij in hun enthousiasme de wereld te redden, zichzelf privileges toekennen, die zij juist anderen willen afnemen. Zo kwam iedereen per vliegtuig.
Terwijl in het boek uitgebreid wordt verteld wat er zoal misgaat, draagt het ook oplossingen aan. De reactie van de wereldleiders, niet bij naam genoemd maar duidelijk herkenbaar beschreven, staat hier recht tegenover. Ook met de spiritueel leiders wordt gesproken.
Het boek komt inspirerend en belerend op me over. Het leest prettig en makkelijk door. De boodschap is een ongemakkelijke. In duidelijke bewoordingen schetsen de vertellers de toestand van de wereld op dit moment. De gevolgen van de onmatige manier waarop wij leven en de onrechtvaardige manier waarop met veel bewoners van onze aarde omgaan.
Oplossingen lijken vrij simpel en na een paar goede gesprekken te verwezenlijken. Hoewel ik het het boek ‘De meeste mensen deugen’ heb gelezen, kan ik niet geloven dat een verandering zo makkelijk tot stand zal komen.
Al met al een boeiend boek, dat me zeker in het begin erg greep. Met verontrustende feiten over de toestand van de wereld, met een enigszins romantische oplossing.

Meer recensies van Ria vanB