Perfecte Resten is perfecte thriller

Ria vanB 30 november 2019
"Wie dacht dat het eenvoudig was om een intelligente vrouw duidelijk te maken wat het beste voor haar was, was niet goed bij z'n hoofd"

Voordat ik aan dit boek begon, had ik gelezen dat het deed denken aan de boeken van M.J. Arlidge. Eigenlijk hield me dat nog een beetje tegen, want ik vond de hoofdpersoon in "Iene, miene mutte", Helen Grace, een beetje té. De hoofdpersonen in "Perfecte Resten" komen menselijker op me over. Ja, ze hebben een problematisch verleden, zoals de meeste inspecteurs in thrillers, maar ze zijn van vlees en bloed.

Het boek begint direct. Geen intro, geen opbouw. Er is een lijk en dat wordt verbrand. Maar waarom? En vanwaar de specifieke plaatsing van een paar attributen? Als lezer begrijp je dat al snel. Luc Callanach, de inspecteur die de moordenaar moet vinden, doet er wat langer over.

Tijdens het verhaal leren we de achtergrond van Callanach en van de moordenaar. Calllanach is net begonnen bij het politiekorps in Edinburgh. Hij komt van Interpol en is daar na een probleem weggegaan. Niet iedereen in zijn nieuwe korps is blij met hem. Gelukkig kan hij het al snel goed vinden met Ava Turner, die aan een andere zaak werkt. Door met elkaar te praten over hun beider zaken, komen ze samen tot mogelijke oplossingen.

De spanning in het verhaal wordt meer en meer opgebouwd. We weten hoe de moordenaar denkt. We denken te weten aan wie hij denkt. Net als Callanach worden we verrast.

Het verhaal kent niet veel plottwists, zoals je tegenwoordig vaak hebt in thrillers, maar het heeft spanning tot het laatste hoofdstuk. De personen in het boek worden goed neergezet. Het verhaal loopt chronologisch met wat flashbacks, die de geschiedenis van zowel Callanach als de moordenaar beschrijven. De activiteiten van de moordenaar, vooral wat hij met de vrouwen doet, wordt soms misschien wat te plastisch beschreven. Zijn drijfveren zijn op zijn minst bijzonder te noemen.

Al met al een spannend boek en een goede introductie voor het koppel Callanach en Turner.

Meer recensies van Ria vanB