Aangrijpend en indringend

Ria vanB 06 november 2023
“De stilte werd slechts doorbroken door het gezucht van de slaven en bewakers, het fluiten van de zweep die de lucht doorkliefde en het gesmoorde gekreun van een oude vrouw die niet meer in staat was om te schreeuwen”

Een goede quote vinden is niet moeilijk, je slaat gewoon het boek ergens open en je vind wel een mooie zin.

Ik had al eens eerder een poging gedaan bij Hebban om een boek van Ildefonso Falcones te bemachtigen. Toen was ik niet één van de gelukkigen, nu gelukkig wel.

Het boek vertelt het verhaal van Kaweka, een jonge vrouw, meisje eigenlijk, dat vanuit Afrika naar Cuba verscheept wordt in een tijd dat dit volgens internationale afspraken al niet meer zou mogen. Het boek vertelt ook het verhaal van Lita, dochter van een bediende in Madrid in onze huidige tijd.

Falcones heeft een prachtige schrijfstijl. Helaas heb ik daar in het begin van het boek wat moeite mee, totdat ik begrijp dat dat niet aan mij ligt, maar aan de fouten in de tekst. Zowel typefouten als grammaticale en tekstuele fouten, waardoor zinnen gewoon niet logisch zijn. Terwijl ik daar achter kom, lijken ook de fouten minder te worden. Of ik kom beter in het verhaal, waardoor ik vaak de tekst wat globaler lees.

En wat een verhaal is het. Altijd weer ben ik onder de indruk van de kracht van mensen in onmenselijke situaties en die komen in het leven van Kaweka nogal eens voor. Niet alleen is ze tot slaaf gemaakt, ze is ook nog eens een vrouw, wat haar extra kwetsbaar maakt omdat ook de tot slaaf gemaakte mannen een gevaar voor haar (kunnen) zijn.

Het verhaal van Kaweka speelt zich af tijdens de onafhankelijkheidsoorlog van Cuba, die tegelijkertijd was met de vrijheidsstrijd van de tot slaaf gemaakten. Tijdens de beschrijvingen van de algemene oorlogssituaties, welk leger en welke strijdgroep ging daar en daar heen, is het verhaal soms wat moeilijk te volgen. Teveel en te abstract voor mij, maar wel belangrijk voor het verhaal.
Het verhaal van Lita is van heel andere orde. Ze is de dochter van een zwarte bediende en hoewel ze een goede opleiding doet, komt ze moeilijk aan werk, totdat ze aangenomen wordt bij de bank van de familie, waar haar moeder voor werkt en waar zij bij opgroeide.

Falcones brengt de verhalen van Kaweka en Lita bij elkaar. Hij geeft de vrouwen een kracht, die verder gaat dan het begrijpelijke en fysieke. Het boek vertelt over de discriminatie, die nog steeds aanwezig is in de huidige maatschappij en hoe het verleden van kolonisatie en slavernij nog steeds van invloed is in de huidige maatschappij. Ondertussen is zo mooi en indringend geschreven, dat je wilt blijven lezen. Misschien ook wel hopend op een goed eind.

Meer recensies van Ria vanB