Een heerlijk humoristisch boek.

Riejanne Zwiers 22 juni 2022
Ik las Ook dat nog van Anya Niewierra en Merel Godelieve en vanaf de eerste blz. trok het me gelijk het verhaal in. Het zijn korte dagboekfragmenten vanuit Maddy en Roos en af en toe oma Loes. En het eerste wat me opvalt is de heerlijke droge humor. Regelmatig zat ik met een grote lach op m’n gezicht. Het boek is in vijf delen opgebouwd, namelijk lente, herfst, zomer, winter en het niet zo geheime leven van oma Loes.

Wat een fijne schrijfstijl, die maakt dat je gewoon door wilt lezen. Maddy trekt na haar verbroken relatie bij haar moeder Roos in en dat levert spanningen op tussen haar en moeder Roos. Voor velen heel herkenbaar denk ik en ik moest ook menigmaal lachen, omdat het zo ‘pijnlijk’ duidelijk werd over wat voor kleine dingen ze zich aan elkaar irriteren. Volstrekt logisch natuurlijk, want stel je zelf maar eens voor dat je op latere leeftijd weer onder moeders vleugels moet wonen….

Wat ik zo mooi vind zijn de verschillen tussen oma, moeder en dochter. Daar waar je verwacht dat oma ouderwets is lijkt zij juist enorm met haar tijd mee te gaan en progressiever in het leven te staan dan haar dochter Roos. Dit levert uiteraard komische situaties op, omdat het verschil tussen normen en waarden tussen beiden een enorme kloof lijken.

Ik vind het superleuk om te lezen hoe deze drie generaties vrouwen, die familie zijn, zo anders in het leven staan. Elk hun eigen ideeën hebben over hoe je moet leven en allemaal wel een mening over elkaar hebben.

Meerdere keren vraag ik me af hoe de auteurs op woordspelingen uit zijn uitgekomen die zo niet dagelijks zijn, maar juist door het onverwachtse enorm grappig zijn!

Toch is er ook wel een minpuntje en dat is het corona-verhaal. Voor mij had dat niet benoemd hoeven worden, omdat ik juist in een leven wil vluchten waar geen corona bestaat. Desondanks moet ik bekennen dat het in het begin weerstand bij me opriep, maar dat gaandeweg het verhaal wel wat minder werd, juist omdat corona (gelukkig) niet heel erg in details besproken werd.

Kortom, Ook dat nog is een heerlijk boek vol droge humor en daarnaast erg origineel omdat het in dagboekfragmenten geschreven is!

4 ****

Meer recensies van Riejanne Zwiers