Ik werd helaas niet omver geblazen...

Riejanne Zwiers 06 december 2021
Van der Vlugt hanteert een makkelijke schrijfstijl waardoor je gelijk het verhaal ingezogen wordt. De hoofdstukjes zijn erg kort en vertellen het verhaal van verschillende personen. Hoewel ik gelijk meegetrokken werd in het verhaal vond ik het ook allemaal wel erg veel, zeker in het begin. Vanaf het moment dat Ella Demi ziet, volgen een aantal gebeurtenissen elkaar in een duizelingwekkend tempo op en ik kan me niet aan het gevoel onttrekken dat de auteur het hier heeft laten liggen. Voor mijn gevoel had hier veel meer ingezeten, wat het verhaal voor mij aannemelijker had gemaakt.

Wat me raakte was het inkijkje in het leven van een Jehova getuige en dat voelde hier en daar behoorlijk beklemmend. Het gevoel dat je als jonge puber beknot wordt in je vrijheid en eigenlijk overgeleverd bent aan de normen en waarden van je omgeving. Als Ella de stap zet om de Jehovah’s Getuigen te verlaten is het de taak aan haar ouders om een nieuw onderkomen voor haar te zoeken.

“Je mag hier blijven zo lang als nodig is, maar als we bezoek hebben blijf je op je kamer. We willen niet dat mensen bij ons wegblijven, omdat ze door jouw aanwezigheid in verlegenheid worden gebracht.” Dit komt als een mokerslag bij me binnen en kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe iemand dit tegen zijn eigen kind kan zeggen.

De zoektocht naar Demi wordt afgewisseld met stukjes uit het verleden van Ella en het privéleven van rechercheur Ruud. Vooral dat laatste had voor mij geen meerwaarde, omdat het niets aan het verhaal toevoegt. Daarnaast miste ik de spanning in het verhaal. Juist met een thriller wil ik het gevoel hebben dat ik op het puntje van de stoel zit en dat heb ik helaas geen moment gehad.

Als de ontknoping nadert en de verbanden tussen de verschillende personen duidelijk worden is Van der Vlugt me helemaal kwijt. Het is voor mijn gevoel allemaal veel te vergezocht, waardoor de ongeloofwaardigheid overheerst.

Conclusie:

Schrijfstijl: 3.5

Originaliteit: 2

Leesplezier: 3

Spanning: 2

Plot: 2

Twee en halve sterren voor De zonde waard.

Riejanne Zwiers.

Meer recensies van Riejanne Zwiers