Origineel dat de tienervader nu eens genoemd wordt! 3.5 ***

Riejanne Zwiers 13 december 2021
Ik kreeg de vraag of ik Komt niks van terecht van Alice Bakker wilde recenseren, omdat ik in een ver verleden een afstudeerproject heb gedaan waarin ik onderzoek deed naar tienervaders. Ik vind het dan ook erg origineel dat er nu eens een boek vanuit dat perspectief geschreven wordt.

Bakker heeft een vlotte schrijfstijl, waardoor je onmiddellijk in het verhaal gezogen wordt. Wat ik heel krachtig vind is dat het qua taalgebruik lijkt op 15- รก 16-jarigen. Je hoort ze gewoon echt zo praten.

De onzekerheid waar deze pubers mee te kampen hebben wordt heel realistisch neergezet en dat zal voor veel jongeren heel herkenbaar zijn. De eerste verliefdheid, maar ook de vertwijfeling tussen kiezen voor het vriendje of je vriendinnen. Yara en Marijn vinden hun weg daarin, maar dat gaat niet vanzelf. Het is vooral Yara die in het begin aan het aan- en afstoten is, iets waar ik me best aan irriteerde, tot de reden duidelijk was waarom ze dat deed. Op dat moment was mijn irritatie ook helemaal weg.

Het moment dat ze ontdekken dat Yara zwanger is realiseren ze zich langzaam hoe alles zal gaan veranderen. In de eerste plaats in hun eigen leven, maar ook de manier waarop anderen tegen hen aan kijken. Bakker weet dit heel goed te schetsen, waardoor de gevolgen gewoon voelbaar zijn.

Ondanks dat het leest als een trein vind ik het erg jammer dat verschillende situaties soms gewoon in elkaar overlopen zonder een tussenliggende alinea. Dat maakt dat ik voortdurend moet schakelen, omdat de overgangen niet duidelijk aangegeven worden. Daarnaast vind ik de snelheid waarmee het verhaal verteld wordt erg jammer. Mijns inziens had er meer ingezeten als de hoofdpersonen wat meer uitgediept waren. Het zou het voor mij echt meer compleet maken.

Wat ik wel heel mooi vind is hoe het verschil beschreven wordt tussen de tienermoeder en -vader, waarbij vooral de aanpassingen als vader erg moeilijk lijken te zijn. De vele hobbels die ze daarbij moeten nemen, maar ook de angst om voor altijd bij elkaar te moeten blijven. Een keuze die voelbaar spannend is op die leeftijd.

Conclusie:

Schrijfstijl: 4

Psychologie: 3

Plot: 3,5

Leesplezier: 3.5

Originaliteit: 4

Drie en halve sterren oftewel een mooie 7/10 voor Komt niks van terecht.

Meer recensies van Riejanne Zwiers