Aanrader voor iedereen!!

Riejanne Zwiers 13 augustus 2023
Wat een feestje toen ik gevraagd werd om de nieuwe bundel van De Perkamentdichter (Kimm Mulder) te recenseren. Ik volg Mulder op de voet en geniet enorm van haar gedichten. Jullie begrijpen dat de verwachtingen erg hoog waren en wat fijn dat ik wederom niet teleurgesteld werd.

Ik mocht haar nieuwe bundel Voor Dag en Rouw lezen en ben enorm onder de indruk. Wat een gave als je je zo kan uiten. Uiten op een manier waarmee je iedereen raakt! Voor Dag en Rouw roept misschien iets op wat je ver van je vandaan wil houden, namelijk de dood, maar rouw zit ‘m in zoveel dingen.

Deze bundel laat zien dat het rouwen niet per definitie het einde van de wereld is, door de manier waarop ze haar gedichten schrijft. Gedichten met een donker onderwerp, maar zo puur en oprecht gebracht, zodat het voor iedereen – die op wat voor manier dan ook met verlies te maken heeft gehad- herkenbaar is.

Een bundel waarin het verlies niet alleen centraal staat, maar ook het besef dat je elke dag het leven moet vieren en er alles uit moet halen.

Natuurlijk sprak het ene gedicht me meer aan dan het andere, maar regelmatig voelde ik een traan over mijn wangen biggelen… een traan omdat de herkenning zo voelbaar was en het daarnaast herinneringen op riep. Herinneringen aan mensen die ik lang geleden verloren ben, maar nog altijd een grote plaats in mijn leven innemen. Waren het dan tranen van verdriet? Ja soms wel, omdat het gemis weer even aangeraakt werd, maar daarnaast ook tranen van dankbaarheid. Dankbaar dat ik zo’n intense band met mensen mocht voelen en het besef hoe rijk ik daardoor ben. Wat mooi dat ik dit door deze bundel weer mocht ervaren.

Voor Dag en Rouw is een bundel die het als cadeau enorm goed zou doen, omdat het soms moeilijk is om de juiste woorden te vinden wanneer iemand in je omgeving verteerd is door immens verdriet. Mulder weet in dat geval de juiste snaar te raken!

Ik kan dan ook alleen maar afsluiten met de volgende woorden:

Mulder did it again!

Vijf stralende sterren!