Jacoba, dochter van Holland

Jacoba van Beieren is een naam die veel mensen kennen. Maar weten we ook wie deze vrouw was? En wat zij - de Jeanne d'Arc en heldin van de Lage Landen - voor de Nederlandse geschiedenis heeft betekend? In deze historische roman kruipt Simone van der Vlugt op overtuigende wijze in de huid van Jacoba van Beieren (1401-1436). Jacoba was haar tijd ver vooruit, stak haar feministische ideeën niet onder stoelen of banken en koos ook in de liefde niet altijd voor de makkelijkste weg. Het lot was Jacoba slecht gezind. Op haar vijftiende werd zij al weduwe en snel daarna overleed haar vader, Willem VI, hertog van Beieren. Zo werd zij gravin van Holland, Zeeland en Henegouwen. We leren een vrouw kennen die veel te verduren krijgt, maar zich daar niet bij neerlegt en door het onrecht dat haar wordt aangedaan juist strijdbaarder wordt.

In Jacoba, Dochter van Holland zien we niet alleen een hertogin die ten oorlog trekt om haar gewesten te verdedigen, maar ook Jacoba's persoonlijke kant: de ontwikkeling van een kwetsbaar, volgzaam meisje tot een volwassen, sterke vrouw. Haar relatie met haar moeder is er een die voor vele vrouwen herkenbaar zal zijn. Simone van der Vlugt sleept ons mee in een spannend en toegankelijk verhaal, net zoals ze dat in haar thrillers doet. Zij kan als geen ander in de huid van de personages kruipen waardoor je als lezer helemaal wordt ondergedompeld in een eeuw die voor weinigen bekend is.

Recensies (24)

Meer recensies

Is Jacoba, dochter van Holland het boek voor jouw Reading Challenge?

Boeken van dezelfde auteur

Reageren op Jacoba, dochter van Holland