Wie zijn eigenlijk jouw buren?

Rita Leyman 14 oktober 2020
‘Goede buren’ is een Zweedse thriller van Mattias Edvarsson uitgegeven door Luiting-Sijthoff.
Mattias Edvarsson heeft meer dan vijftien jaar lesgegeven in Zweeds en Psychologie en is sinds 2019 fulltime schrijver. Zijn thrillerdebuut ‘Een heel gewoon gezin’ was onmiddellijk een schot in de roos. In Zweden verkocht hij al meer dan 100.000 exemplaren en werd in meer dan 30 landen uitgegeven. ‘Goede buren’ is zijn tweede thriller.
Na een incident besluiten Micke en Bianca Andersson hun woonplaats te verlaten en zijn ze van plan om opnieuw starten in een idyllische woonwijk die perfect voor hun gezin lijkt. Bianca doet een beetje vooronderzoek zodat ze al een beetje weet wie de buren zijn. Maar als ze hun buren leren kennen, loopt het toch anders dan dat ze gehoopt hadden .
Het verhaal begint met een dramatische aanrijding. De vraag wordt natuurlijk gesteld of dit wel echt een ongeluk was of een afrekening of moord. En wie was de autobestuurder?

De auteur beschrijft het verhaal in korte hoofdstukken. Passages voor en na het ongeluk worden met elkaar afgewisseld, telkens verteld door één van de personages. Zo passen de puzzelstukjes op het einde mooi in elkaar en komen we zo tot een verrassend einde.
Tijdens de live Crime Night met Mattias Edvarsson vertelde hij ons dat hij ook zo het boek geschreven heeft hoofdstuk na hoofdstuk. Niet eerst een verhaal schrijven en dan in stukjes verdelen. Dit lijkt me toch geen gemakkelijke taak om zo’n boek te schrijven.
Door de korte hoofdstukken leest het boek héél vlot. De schrijver is erin geslaagd om zijn lezer te boeien. Je hebt de neiging om altijd verder te lezen, het boek laat je niet los.
De karakters van de personages worden ook heel goed uitgewerkt. Je leert ze goed kennen, je leeft zelfs met hen mee. De ene komt wel sympathieker over dan de andere. Wat ik wel leuk vond aan het verhaal is dat ieder persoon wel iets te verbergen had. Ik begon me zelfs ook al vragen te stellen bij mijn buren.
De auteur zet je regelmatig op het verkeerde been en dit houdt hij vol tot op het einde zodat het boek toch nog een verrassend slot heeft.
‘Goede buren’ kan ik niet een doorsnee thriller noemen. Het is eerder een spannend boek dat voor mij met verve is geslaagd en dat je zeker moet lezen. Ik heb er alvast van genoten.

Meer recensies van Rita Leyman