Als ik nu moest zeggen hoeveel ik van je hou…..: een persoonlijk relaas in proza en poëzie.

Ronald van Assen 03 april 2022 Auteur
Als ik nu moest zeggen hoeveel ik van je hou…. is geschreven door Peter Verbaanderd. Peter heeft autisme, zijn vrouw een grote kinderwens, maar ze krijgen een negatief advies om voor kinderen te gaan. In het boek doet Peter zijn verhaal vanaf het moment dat ze een negatief advies krijgen wat kinderen betreft, tot enkele weken na de geboorte van hun dochtertje. Het verhaal is afgewisseld met gedichten waarin Peter zijn gevoelens onder woorden brengt.

‘Kinderen zijn mijn grootste passie, als hier wordt besloten dat Peter geen kinderen mag, is de relatie over.’

Als ik nu moest zeggen hoeveel ik van je hou…. is een persoonlijk relaas van een man met autisme. We lezen hoe hij worstelt met zijn gevoelens en angsten. Om zijn gevoelens beter onder woorden te brengen, bevat het boekje naast de verhalen ook gedichten. Ik vind het altijd knap als mensen zoiets persoonlijks wereldkundig durven te maken. Enige nadeel vind ik de opbouw van de zinnen, de interpunctie en het wisselen tussen verleden- en tegenwoordige tijd in opeenvolgende zinnen. Een goede redactie had dit voorkomen, maar om hier zwaar aan te tillen is ook wel een beetje beroepsdeformatie mijnerzijds. Stoor je je daar niet aan en ga je alleen voor het verhaal, dan is het een mooi en persoonlijk boek.

‘Als je met je neefjes voetbalt, vind ik jou een prachtige vader.’

Als ik nu moest zeggen hoeveel ik van je hou…. is verschenen bij Mijn Bestseller. Het boek bevat 66 pagina’s en is voor 15,69 verkrijgbaar bij deze website.

En dan mijn eindoordeel. Ik ken drie sterren toe. Met een betere redactie waren het er meer geweest, maar gezien het persoonlijke karakter van het boekje toch drie sterren.

Meer recensies van Ronald van Assen