Val uit de tijd: vermaak en geschiedenisles in één boek.

Ronald van Assen 13 september 2021 Auteur
Val uit de tijd is de debuutroman van Janine Brandsen, maar dat zou je niet zeggen. Het verhaal speelt zich af in het jaar 1345 te Arensborg (Hertogdom Brabant). Helena’s vader runt een lakenhandel. Wanneer hij overlijdt, blijft Helena alleen achter. Ze wil de handel van haar vader zelfstandig voortzetten (dat deed ze immers ook al tijdens zijn ziekbed), maar dat is geen optie. Volgens het koopmansgilde kan alleen een man aan het hoofd van een firma staan. Voor Helena is een huwelijk de eenvoudigste uitweg, maar ze wil alleen trouwen uit liefde. Haar ambities kunnen niet rekenen op sympathie. Ze maakt machtige vijanden die alles zullen doen om de lakenhandel in handen te krijgen. Helena is haar tijd ver vooruit. Kan ze haar dromen waarmaken?

‘Iedereen weet dat geen kind wordt verwekt, tenzij de vrouw een gepaste vorm van genot heeft beleefd.’

Ik heb als geschiedenis liefhebber genoten van dit boek. Het verhaal zit heel goed in elkaar, maar daarnaast krijg je ook een flinke dosis geschiedenisles tot je. En wel op zo’n manier dat het absoluut niet saai is. Sommige in vergetelheid gebruikte woorden komen vreemd over, maar daar heeft Janine aan gedacht. Het begin van het boek bevat een verklarende woordenlijst. Janine is geschiedenisdocent en dat merk je. De historische feiten kloppen, zoals ze zelf ook achter in het boek in de dankbetuiging aangeeft. Maar naast kennis van de geschiedenis bezit Janine ook het talent om deze feiten in verhaalvorm te gieten. Zoals ik in het begin al zei, je zou niet zeggen dat dit een debuutroman is. Ik hoop dan ook dat er nog meer historische romans van haar hand zullen volgen.

‘U heeft de keus tussen het bedrijf volledig loslaten of betrokken blijven via een huwelijk met een van mijn zonen.’

Val uit de tijd verscheen op 24 april 2021 bij Godijn Publishing. Het boek bevat 292 pagina’s en is voor 18,99 te koop in de boekhandel. Het is ook als E-book verkrijgbaar.

En dan mijn oordeel. Deze debuutroman scoort op alle fronten maximaal en krijgt daarom vijf sterren.

Meer recensies van Ronald van Assen