Echo: een gruwelijk verhaal met een goed doordachte titel.

Ronald van Assen 26 augustus 2022 Auteur
Echo was in 2017 het thrillerdebuut van Tamara Geraeds, en wat voor een … Het verhaal gaat over Sara, een meisje dat opgroeit bij een sadistische moeder. Ze wordt gevangen gehouden in huis en ondergaat dagelijks een flinke portie pijn en vernedering. Elke hoop lijkt voor haar vervlogen en een leven vol angst, gruwelijkheden en straf is haar toekomst. Maar de jonge Sara laat zich niet uit het veld slaan. Ze vecht voor haar leven en vrijheid, maar is haar vechtlust genoeg om onder het demonische juk van haar moeder uit te komen?

‘Je hebt het zo goed gedaan laatst. Vandaag mag jij kiezen wie de volgende is.’

Echo is een boek voor iedereen die tegen een stootje kan, laat ik daar mee beginnen. Er worden gruwelijke handelingen in beschreven en wel op zo’n manier dat je ze letterlijk voor je ogen ziet gebeuren. Een techniek die niet voor elke auteur is weggelegd. Door de vlotte en prettige schrijfstijl leest het boek, ondanks het thema, makkelijk weg. Het verhaal zit goed in elkaar. Geen overbodige informatie of woorden, maar recht op het doel af. Heel knap hoe Tamara het voor elkaar krijgt dat je sympathie en antipathie voor de hoofdpersonen gaandeweg het verhaal wisselt. Daders worden slachtoffers en slachtoffers vervallen tot meedogenloze daders. Wat is oorzaak en wat gevolg? Een fascinerend thema wat als rode draad door dit boek is geregen. Dit thema verklaart ook de titel: echo’s uit het verleden galmen door en bepalen het heden. Drie generaties daders en slachtoffers … en meer zal ik er niet over vertellen voordat ik te veel weggeef.

‘Denk maar niet dat ik je er ooit nog uitlaat! En iedereen die jou probeert te helpen zal net zo eindigen als die vrouw met die belachelijk gekleurde kleding of die man die je hebt opgegeten.’

Echo verscheen op 11 april 2017 bij Kabook. Het boek bevat 280 pagina’s en is voor 22,99 te koop in de boekhandel. Het is ook als E-book verkrijgbaar.

Deze gruwelijke thriller met horrorachtige elementen krijgt van mij vijf sterren.

Meer recensies van Ronald van Assen