22 Groene Kevers: na het lezen kijk je heel anders naar groene kevers.

Ronald van Assen 25 maart 2022 Auteur
22 Groene Kevers is een boek met tweeëntwintig verhalen waarin een groene kever voorkomt. De verhalen nemen je mee naar verre oorden. Je ontmoet als lezer zeer uiteenlopende personages. Sommigen zijn vriendelijk, de meesten verknipt en leven een gevaarlijk bestaan. De verhalen zijn een mengeling van liefde en haat, hoop en wanhoop, ziekte en blakende gezondheid. Een ding is zeker: na het lezen van de herhalen kijk je heel anders naar groene kevers.

‘Wat zegt u allemaal, meneer. U heeft het slachtoffer gesproken?’

22 Groene Kevers heeft me verrast. Wat kan je schrijven over kevers? Dat zullen allemaal verhalen worden over auto’s of beestjes. Dat klopt, ze gaan over de Kever en kevers, maar de verhalen zijn zeer divers. Sommige hebben een lekker scherp randje. Niet te veel feel-good, voornamelijk de rauwe werkelijkheid waar mensen elkaar naar het leven staan. Veel van de auteurs ken ik inmiddels persoonlijk en ik herkende de schrijfstijl dan ook direct. Knap hoe men met het thema is omgegaan want zeg nu zelf: het is geen alledaags thema voor een verhalenbundel. Een aanrader gezien de kwaliteit van de verhalen, de diepgang en de lekkere portie spanning. En ach, dat je daarna overal kevertjes ziet … Er zijn ergere dingen.

‘Een of andere insectkundige, zeiden ze net. Hij zegt dat kevers niet gevaarlijk zijn voor de volksgezondheid en niet schadelijk.’

22 groene Kevers verscheen in november 2019 bij Godijn Publishing als bundel uit de “cijferreeks”. Het boek bevat 314 pagina’s en is voor 16,99 verkrijgbaar in de boekwinkel.

En dan mijn eindoordeel. Omdat deze bundel zo’n diepe indruk heeft achtergelaten, geef ik hem 5 sterren.

Meer recensies van Ronald van Assen