Mozaïek van Geluk: een must voor de echte sprookjesfanaat.

Ronald van Assen 04 januari 2023 Auteur
Mozaïek van Geluk is geschreven door Liesbeth Jochemsen en in eigen beheer uitgegeven. Sinds de verdwijning van haar geliefde is prinses Faeline het lachen vergaan. Haar vader, koning Archibald, laat degene die zijn dochter opnieuw aan het lachen krijgt, met haar trouwen. Maar wat als de prinses opnieuw ongelukkig wordt? En wat hebben biggen, een fee, kamillethee en kikkers hiermee te maken?
Mozaïek van Geluk is een verzameling van verhalen die steeds op de een of andere manier verbonden zijn. Er is één rode draad in het verhaal en dat is prinses Faeline.

‘Straks bezit ik net zo’n magische spiegel als de stiefmoeder van dat mens die met zeven mannen samenwoonde.’

Mozaïek van Geluk is een bijzonder boek. Het begint al met de werkelijk schitterende cover die je meteen wegvoert naar Sprookjesland. Maar dat is uiteraard niet het enige. De opbouw van afwisselend verhalen, limericks, een lied en pamfletten zorgt ervoor dat dit boek als iets bijzonders leest. Daarbij zijn de verhalen ook nog eens heel goed doordacht. Ze zitten vol plotwendingen, lopen op een geraffineerde manier in elkaar over en grossieren in humor en scherpe randjes. Daarnaast zijn er verwijzingen naar andere boeken in de verhalen verstopt die je uiteraard alleen zult vinden als je die verhalen kent.
Liesbeth heeft met dit boek iets speciaals op de markt gebracht. Hertellingen of moderne versies van sprookjes zijn niet nieuw, maar zo zou ik dit boek niet willen classificeren. Het gaat verder dan dat. Verschillende sprookjes zijn door elkaar gehusseld met nieuwe elementen waardoor er een magische brei ontstaat. Begrijp je nog wat ik bedoel? Er is maar één manier om het te ontdekken en dat is door zelf dit boek te lezen.

‘Ik zou graag al zijn ledematen afhakken om wat hij jullie en mij heeft aangedaan.’

Mozaïek van Geluk verscheen op 22 november 2022. Het boek bevat 204 pagina’s en is voor 17,99 te koop in de boekhandel. Het is ook als E-book verkrijgbaar.

Dit zeer vermakelijke boek vol goed doordachte sprookjes krijgt van mij vijf sterren.

Meer recensies van Ronald van Assen