Hoeder van de vulkaan: een futuristisch verhaal dat je een spiegel voorhoudt.

Ronald van Assen 13 mei 2021 Auteur
Hoeder van de vulkaan van Johan Klein Haneveld is een verhaal dat zich afspeelt in een fictieve wereld die zo goed als onleefbaar is geworden. In die wereld leven de K’ral. Een volk, waar een aantal Tovenaars de scepter zwaait, dat mensen tot slaaf maakt. De Tovenaars leven als vorsten en eisen alles voor zichzelf op, terwijl niemand zich om de slaven bekommert. Omdat de K’ral (lees: de Tovenaars) alle warmte hebben opgebruikt door overmatig energieonttrekking aan de aarde moeten ze op zoek naar nieuwe energiebronnen. Als bron gebruiken ze de warmte van vulkanen. Zonder nieuwe bron zijn ze ten dode opgeschreven. Wanneer verkenners een nog bruikbare vulkaan vinden, wordt een groep zwaarbewapende soldaten op pad gestuurd. Hun doel: de vulkaan veilig stellen en alles wat hen in de weg staat vernietigen.

‘Om te overleven hebben ze zichzelf verlaagd tot beesten.’

Dit boek heb ik met veel interesse gelezen. Het is een bijzonder verhaal. Niet alleen omdat het in de jij-vorm is geschreven, maar ook omdat het een hoger doel dient. Het boek bevat het relaas van een vrouwelijke ik-persoon die aan een mannelijke jij-persoon vertelt wat hem is overkomen. Eigenlijk is het een soort verslag van handelingen, maar dat stoort niet. Integendeel, het zit geraffineerd in elkaar en dat heeft mede te maken met de paralellen met onze eigen wereld. Dat is het hogere doel. Het houdt ons een spiegel voor. Wie willen we zijn: mensen die anderen onderdrukken om er zelf beter van te worden en ondertussen de aarde uitputten, of delen we wat we vinden met elkaar en met de natuur.

‘Wat onze voorouders deden, had grotere gevolgen dan ze zelf dachten.’

Hoeder van de vulkaan verscheen in november 2020 bij Godijn Publishing. Het boek bevat 286 pagina’s en is voor 19,99 te koop in de boekhandel. Daarnaast is het ook als E-book verkrijgbaar.

En mijn beoordeling. Dit boek is dubbel en dwars vijf sterren waard.

Meer recensies van Ronald van Assen