Een openhartig dagboek vol hoop dat leest als een roman.

Ronald van Assen 11 januari 2021 Auteur
Blauw Gras: een openhartig dagboek vol hoop dat leest als een roman.

Blauw Gras van Elly Godijn gaat over de ervaringen van een moeder die een vijftien weken te vroeg geboren kindje krijgt. Is dat alles? Heel klinisch omschreven wel, maar het is een verhaal met vele gezichten. Het gaat over de wilskracht, de vechtlust van de moeder die weet dat dit kind, ondanks dat alle seinen op rood staan, zal overleven. Over de angsten en zorgen om dat wonderbaarlijke schepsel, dat minder weegt dan een pak suiker, maar een vechter blijkt te zijn en zich keer op keer bewijst. Over een vader die er thuis ineens alleen voor staat en een gezin draaiende moet houden. Over blijdschap om kleine dingen en enorme huilbuien. Over artsen en verpleegkundigen die niet zeggen wat de moeder wil horen. Over monsters die op de loer liggen. Maar het gaat bovenal over HOOP.

‘Ik leid jou als moeder door er voor je te zijn en jij leidt mij door het geven van hoop en kracht’

Toen ik aan het boek begon dacht ik in eerste instantie: is dit iets voor mij? Nou blijkbaar wel, want ik heb het boek in twee dagen tijd met veel genoegen uitgelezen. Het scheelt dat wij zelf een zoon hebben die te vroeg geboren is (geen vijftien weken overigens) en daardoor herken ik veel situaties en termen. Maar zelfs zonder dat … Het boek leest gewoon makkelijk weg en dat heeft te maken met de prettige schrijfstijl en de opzet. Het is geschreven in dagboekvorm dat grofweg een periode van drie maanden beslaat. Daarnaast is er een proloog en een stukje over het eerste levensjaar. Het kunstige is dat het niet als een dagboek aanvoelt, maar meer als een roman. We maken mee wat er per dag gebeurt. We delen in de vreugde en het verdriet. We voelen mee met de personages. Daarnaast lezen we ook de persoonlijke gedachten van de moeder (cursief in het boek) en wordt er uitleg gegeven over medische termen en handelingen. Deze drie verschillende aspecten maken het niet alleen een boek vol hoop, maar ook informatief. Er is aan het eind zelfs een verklarende woordenlijst aanwezig.

‘Ik houd je handje vast, zoals ik ook in de rest van je leven je handje niet zal loslaten!’

Blauw Gras verscheen op 17 november 2018 bij Godijn Publishing. Het boek bevat 345 pagina’s en is voor 16,95 te koop in de boekhandel. Van ieder verkocht exemplaar gaat 1 euro naar de “Vereniging van ouders van couveusekinderen”. Daarnaast is het ook als E-book en luisterboek verkrijgbaar.

En mijn beoordeling. Tja, dat kan alleen maar vijf sterren zijn.

Meer recensies van Ronald van Assen