Een prachtige roman met een magisch tintje en een grote liefde voor boeken

Roos 25 april 2024
Ik lees per jaar behoorlijk veel boeken, en ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige boeken na een tidje best met elkaar kan verwarren. Er komen immers best wat boeken uit die iets weg hebben van elkaar.
Maar ik verwacht dat ‘De verborgen boekwinkel’ me nog lang bijblijft. Dat is een boek dat zich met weinig anderen laat vergelijken. Laat ik voorop stellen dat ik me ontzettend op het lezen van dit boek verheugde; de verwachtingen die ik van dit boek had waren torenhoog. Sowieso houd ik van de huidige trend; al die boeken met boekwinkel in de titel, heerlijk.
En ook de kaft is een plaatje. Prachtig afgewerkt ook met dat goud.
Om dan te beginnen in zo’n prachtig boek is echt een feestje.
Tijdens het lezen zette het feestje zich door. Wat een knap bedacht en prachtig verhaal, dat ontzettend prettig leest. We lezen over Opaline, zo’n 100 jaar geleden en over Martha en Henry, in deze tijd. Opaline vlucht weg voor een gearrangeerd huwelijk en begint een succesvolle boekenwinkel in Dublin. Martha vlucht voor haar man, en komt als huishoudster bij de mysterieuze mevrouw Bowden terecht in een al even bijzonder huis. Ze leert Henry kennen, een academicus die op zoek is naar een de boekwinkel van Opaline. Uiteraard gaat dit niet zomaar vanzelf
De roman behelst vele thema’s, en het is knap hoe aangrijpend de schrijfster bepaalde scenes heeft geschreven. Ik werd regelmatig geraakt door waar vooral de vrouwen in het verhaal mee te dealen kregen.
Wat dit boek echt bijzonder maakt is het magisch realisme, en dit was meteen het enige wat ik dan iets minder vond aan het boek. Juist omdat delen van het verhaal magisch waren, en andere delen niet, was ik me meer bewust van het verschil. Dit vond ik persoonlijk jammer, maar deed voor mij weinig af aan het boek. Dit is wel een element dat het boek echt anders maakt dan andere boeken.
Waar ik echt van genoot was de aandacht voor moderne en klassieke hoogtepunten uit de literatuur als Jane Eyre, Onder moeders vleugels en Laat me nooit alleen; dit boek deed me verlangen naar het (her)lezen van nog meer favoriete boeken. Een lijstje met de genoemde werken achterin het boek had trouwens niet misstaan.
Zoek je een boek dat boeit, dat raakt, gaat over de liefde voor boeken en over de zoektocht naar jezelf en naar liefde en houd je ervan dat je je fantasie mag laten werken, is dit boek een absolute aanrader. Eentje die na het lezen een prachtig plekje in de boekenkast verdient, en zeker niet verborgen hoeft te zijn.

Meer recensies van Roos