Toen waren er nog maar...

Rosanna 02 februari 2021
Elvin Post is een Nederlandse auteur.
Hij schreef Groene vrijdag (2004), waarmee hij als eerste debutant en tevens als jongste schrijver ooit 'De Gouden Strop' won. Zijn tweede thriller, Vals beeld, (2006) werd genomineerd voor De Gouden Strop. Daarnaast werden zowel Groene vrijdag als Vals beeld genomineerd voor 'De Diamanten Kogel', de belangrijkste jaarlijkse Vlaamse thrillerprijs. Met zijn thriller Roomservice (2011) won Post zijn eerste De Diamanten Kogel.

‘Carol Arrington heeft een droom: schrijfster worden. Door omstandigheden en uitstelgedrag is het er nog niet van gekomen. Dan wijst een vriendin haar op Kill Your Darlings, de jaarlijkse schrijfcursus op Big Rock Island van bestsellerauteur Victor Aster. Carol besluit te gaan. Maar wanneer op het eiland vlak na elkaar twee cursisten om het leven komen en communicatie met het vasteland niet mogelijk blijkt, begint ze al snel te begrijpen dat haar doel om een boek van de grond te krijgen weleens zou kunnen veranderen in een strijd voor haar leven.

'Een eiland. Negen cursisten. Niemand kan weg...'

Onmogelijk voor mij om niet gelijk de associatie te voelen met het meest verkochte boek van de ‘Queen of crime’ Agatha Christie. Als bewonderaar van Christie, haar schrijfstijl en scherpe analyse van de menselijke geest moest ik vooraf positie bepalen om onbevooroordeeld te starten met lezen van deze thriller. Ondanks dat ik er neutraal wilde instappen betrapte ik me er op dat ik de eerste hoofdstukken ging vergelijken, overeenkomsten en verschillen zocht.
Naarmate ik meer in het verhaal kwam eiste de suspense van de ‘de cursus’ steeds meer aandacht waardoor voor vergelijken steeds minder ruimte bleef. Deze thriller bleek opeens geen vergelijkingsmateriaal meer maar een eigen, unieke ' whodunit'. op een frisse manier.

Helder geschreven, duidelijke communicatie, korte hoofdstukken. Ondanks dat er zo’n 12 personen een rol spelen blijft een geheel overzichtelijk. Geen ingewikkelde dialogen of vergezochte info uit hun verleden die verwarring moet zaaien De hoofdkarakters worden niet ver uitgediept. Net genoeg info om ze hun rol te geven binnen het verhaal. Aanvullende info volgt gedoseerd door het verhaal heen. Overige karakters zijn zo goed als niet uitgediept wat een meerwaarde geeft omdat het de vraag versterkt wie is wie nu eigenlijk en klopt de weinige info die ze over zichzelf loslaten wel? Wat dat betreft heeft de schrijver de cursus ‘Kill your darlings’ bij Victor Aster ongetwijfeld met goed gevolg doorlopen.

Met het oplopen van de moorden loopt de spanning en de achterdocht tussen de overgebleven cursisten ook op. Wie is nog te vertrouwen en wie niet? Iedereen houdt iedereen in de gaten en is verdacht op het ergste. Wie is de wolf tussen de schapen. Als niets is wat het lijkt, is het uiteindelijk ieder voor zich in de overlevingsmodus.
Door de beeldende schrijfstijl beleef je het eiland gevoel mee. Je ervaart de spanning tijdens de meerdere zoektochten door de bossen naar gebouwen en personen. Na het lezen kon ik het eiland, de schuilplekken en de gebouwen bijna uittekenen.

Het verhaal bouwt de spanning op een dwingende manier op. Ondanks dat er meerdere malen verrassende wendingen zijn blijft het realistisch en geloofwaardig. Het gaat niet over de top. Genoten van deze thriller, hij deed exact wat hij moest doen. Mij in spanning laten doorlezen en pas wegleggen toen ik wist ‘Whodunit…

Meer recensies van Rosanna