Ieder mens wordt geboren om te sterven, en zolang het exacte tijdstip van ons einde nog niet in zicht is, leeft iedereen er vrolijk op los. Maar oh wee, als de Dood zich onverwacht aandient; u hoopt natuurlijk dat u het nog snel op een akkoordje kunt gooien, maar of De Dood daar oren naar heeft….

Bovengenoemde is één van de thema’s van de herontdekte novelle van Leonid Andrejev uit 1908. De novelle heeft de twijfelachtig reputatie aanzet geweest te zijn tot de moord op de aartshertog Franz Ferdinand in 1914.
Gavrilo Princip, de pleger van die aanslag, probeerde zich kort daarna dood te schieten, dat mislukte. De cyaankali, die hij in bezit had, werd hem ook afgepakt, ondertussen was de menigte bereid hem te lynchen, maar werd hij gered - ‘saved by the bell’ - door zijn arrestatie. Hij ontsnapte aan de doodstraf; deze kon niet opgelegd worden omdat hij nog geen 21 jaar was. Hij overleed echter kort daarna aan een ziekbed, de Dood had hem alsnog ingehaald.

De novelle- waarin een groep ter dood veroordeelden wordt gevolgd, gaat in op conflicterende thema’s, als mannelijk, vrouwelijk, angst en moed. De vallende sneeuw en de kale bomen staan symbool voor de sterfelijkheid, als constante herinnering aan de onvermijdelijkheid van het einde.
Andrejev maakt in zijn boek gebruik van diverse stijlfiguren en metaforen, de beschrijvingen zijn beeldend, en allegorisch op het lijden van de terdoodveroordeelden.

Tevens wordt er overvloedig verwezen naar het vanitas vanitatum omnia vanitas (alles is ijdelheid), een gezegde uit Prediker, waarbij de mens ervan moet uitgaan dat al menselijk handelen zinloos is, de mens dient zich slechts te onderwerpen aan God, en de natuurlijke wetten van het leven, of dat nu geluk of verdriet brengt. ça suffit.

**** prachtige novella, met veel beeldspraak en thematiek. Groter dan de omvang doet vermoeden.

Reacties op: For whom the bell tolls... it is for thee....

De zeven gehangenen - Leonid Andrejev