Complexe maar heel interessant

Sanne-lot van Ulzen 31 januari 2022
Dit is geen lectuur of literatuur, maar een kennisboek over de werking van de hersenen. De 4 sterren zijn dus niet vanwege een mooie stijl, een spannende plot, maar omdat ik het heel interessant vond.
Ik las het in kleine porties van maximaal 5 bladzijden, omdat ik de informatie moest verwerken en de vele medische woorden over de hersenen probeerde op te slaan. Voor mij een ideaal boek om 's nachts te lezen, wanneer ik even niet in slaap kan kamoen. Een geweldig slaapmiddel.
Je kunt stemmingen vanuit verschillende invalshoeken bekijken, de psychologie is het meest bekend, maar voor mij het mindst interesaant, omdat het dan vaak gaat om gedragsbeschrijving en daarom zacht, omdat onservatie en interpretatie vaak door elkaar kunnen lopen. Maar hier wordt het beschreven vanuit de psychiatrie, de neurologie en de fysiologie, wat wat 'harder' is. Het gaat over de neurale netwerken die zich vormen door zintuiglijke waarneming, hoe die het geheugen bepaalt, maar hoe dit ook steeds weer aangepast wordt door nieuwe zintuiglijke waarneming (waardoor het geheugen ook verandert en niet zo fnauwkeurig is als we altijd willen denken), over spiegelneuronen, waardoor Beethoven kon componeren toen hij al doof was, over de achtergrond van psuchotosche ervaringen waardoor het zelfbewustzijn verdwijnt en de wereld op een andere manier je hoofd binnendringt. Ik kan het niet goed navertellen, daarvoor moet je het boek zelf lezen. Naast een 'gewoon' boek, zou ik aanraden. Als je net zo dol op kennis bent als ik (om de kennis, niet om er iets mee te doen), dan zul je niet teleurgesteld worden.

Meer recensies van Sanne-lot van Ulzen