Schuld en schaamte

Sanne 18 augustus 2020
Eindelijk ben ik begonnen aan het eerste deel van de serie “De grote eeuw”. Dat Jan Guillou deze serie “De grote eeuw” heeft genoemd is goed te begrijpen. In deze eeuw zijn er belangrijke en grote ontdekkingen gedaan, hebben we twee wereldoorlogen meegemaakt, de invloed van burgers en vrouwen werd groter etc.

Het eerste deel “Bruggenbouwers” gaat over de drie broers Lauritz, Oscar en Sverre die uit een arme vissersfamilie komen, uit het Westland in Noorwegen.
De drie jongens krijgen op een gegeven moment de kans om in Dresden een opleiding tot ingenieur te volgen. Na deze studie vervolgen de drie broers ieder hun eigen weg.
In “Bruggenbouwers” lost Lauritz de belofte en schuld in Noorwegen in en Oscar is na liefdesverdriet naar Afrika vertrokken. Sverre, die in dit boek verder niet aan bod komt, heeft ontdekt dat hij homoseksueel is en is naar Engeland gegaan. Het tweede deel van deze serie (Dandy uit het noorden) schijnt vooral over Sverre te gaan.

Guillou schrijft op een beeldende wijze en ik wilde steeds weer verder in het boek. Het boek omvat veel geschiedenis, zoals de Eerste Wereldoorlog, maar ook het vrouwenkiesrecht en het zogenaamde verspreiden van beschaving in Afrika krijgen een rol.
Het is duidelijk dat Guillou behoorlijk wat achtergrondinformatie heeft gezocht voordat hij begon aan het schrijven van dit boek.
Gelukkig hoef ik niet lang te wachten op het tweede deel, ik kan en ga direct door.

Meer recensies van Sanne